NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2010
Skrivet av: Willum Jensen skrivet 2004-02-17, 22:27
Hej Staffan och Sven!
 
Anledningen till mitt intresse av Carl Jungqvist är att jag i min hembygdsforskning  kom i kontakt med Jungqvistska Stiftelsen i Motala Socken, och då kommer jo frågan upp, vem var Carl Jungqvist? Jag har fått hjälp av min svåger i Stockholm att forska i Boupteckningar  på Stadsarkivet i Stockholm.
Här är vad vi hittils har fått fram.
Carl Jungqvist.
Far:  Carl Jungqvist, Tobaksfabrikör,född ca. 1755, död 1814 6/10, 59 år enl bou.                                                                           Mor:Hedvig Johanna Lav?n, född ca. 1766, död 1820 26/6, 54 år enl. bou.                                                                                                                             Barn enl. bou. 1) Sven August Jungqvist, Garvare  
                        2) Adolph Ludvig Jungqvist, Tobaksfabrikör  
                         3) Hedvig Catharina Jungqvist, gift med kyrkoherden Daniel Leonard Kinmandersson,  
                         4) Ebba Fredrica Jungqvist  18 år, vid moderns död 1820
                         5) Carl Jungqvist  14 år,                                            
                         6) Johan Fredrik Jungqvist 10 år.                              
Farfar: Bengt Jungqvist, Sidenhandlare och Fabrikör, född 1729 död 1759 3/2, Katarina församling, Stockholm.
Farmor:Catharina Kock * 1731, död 1799 30/12.                                                                                                     Barn enl. bou. 1) Carl Jungqvist, (5 år vid fadrens död) gift med Hedvig Johanna Lav?n.  
                        2) Sven Rudolph, Handlande, Strömma gård i Västergötland.  
                        3) Andreas, död förre 1799, ej nämdt i Cath. Kocks bou.
Morfar: Johan Lav?n, Handelsman, död 1793 6/8.
Mormor: Hedvig Gertrud Carstens.
Barn. 1) Anna Elisabet Lav?n, gift med Brukspatron Olof Olsson i Carlshamn.
          2) Hedvig Johanna Lav?n, gift med Carl Jungqvist.
          3) Maria Sophia Lav?n, gift med Grosshandlaren Fredric Morsing.  
Jag skrev i tidigare inlägg att 2 och 3 är nämd i Karls testamente, skall vara 2 och 4, nr.3 var jo död redan 1853.
Min teori ovan stämmde rätt bra, nu är frågan vem var Bengts föräldrar?
Hälsningar Willum