NULL Skriv ut sidan - Ljungdahl

Anbytarforum

Titel: Ljungdahl
Skrivet av: Maria Ljungdahl skrivet 2008-09-27, 22:12
Thomas Ek,
 
Stort tack för intressanta fakta! Några funderingar kring dina frågor om Gustaf Fredriks barn och syskon:
 
Eftersom Helena Beata Ljungdahl var född 6 november 1806, samma år som hennes mormor Helena Catharina Botin (gift Schwan) dog (känner dock inte till vilken tid på året det inträffade), skulle det ju kunna hända att Helena Beata föddes på en annan ort än Karlshamn, om dödsfallet innebar att hennes mor Anna Beata Schwan (g Ljungdahl) hastigt var tvungen att resa till en begravning eller något annat viktigt trots att hon väntade barn? Kalmar, kanske? Har för mig att familjen Schwan var bosatt där. En bror till Anna Beata var politiker (Hans Niclas Schwan) och bodde gissningsvis i Stockholm - kanske hon var på besök där i november 1806, eller hos något annat syskon?
 
För övrigt står Gustaf Fredrik (f 1794) som far till TRE döttrar på mitt gamla släktträd. De heter Edla, Gustava Charlotta och Hilda. Gustava Charlotta står som gift 1856 med kyrkoherde G. Alexander Johansson (1789-1861) i Svedvi (?). Om mellandottern Gustava Charlotta inte är nämnd i bouppteckningen som du har läst så vet jag inte vad jag skall tro om detta?
 
(Meddelandet ändrat av maljharbour den 27 september, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av maljharbour den 27 september, 2008)