NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008
Skrivet av: Anne Marie Blomberg skrivet 2002-09-29, 14:56
Hej Maria!
 
Det mesta är rätt. Dock (tyvärr) ej att Thomas Trolle är född i Jäder. Såvitt jag vet, i alla fall. Han står upptagen i den allra första husförhörslängd som finns för Jäder, och hans födelseår uppges där vara 1720. Han dog mycket riktigt 1784 - glömde skriva det - den 8 sept, 64 år gammal, allt enligt dödboken för Helgarö.
 
Kul att få veta lite om Carl!  
 
Angående Sara Charlotta så blev hon änka 6 feb 1804, då David Philp (som du kan läsa om i adelskalendern)avled genom olyckshändelse. 1807 födde hon dottern Johanna Amalia, som anges som trolovningsbarn. Fadern var F.M. Strettenberg, sedermera kyrkoherde i Tanum och Lur, och hans föräldrar var faddrar vid barndopet, men han gifte sig aldrig med Sara Charlotta.
Dottern, Johanna Amalia gifte sig 1827 med min morfars farfar, portättmålaren Carl Wilhelm Nordgren. Hon angavs då heta Rautell i efternamn, och det behövdes mycket detektivarbete för att ta reda på de rätta förhållandena. Gelbgjutarmästare Adolf Rautell var en av löftesmännen vid bröllopet. Han var, liksom C.W. Nordgrens far från Finland (Åbo, resp. Åbo skärgård.) Troligen hade han av någon anledning adopterat Johanna Amalia. Bakpå ett foto av hennes porträtt stod dock namnet Trolle inom parentes, och det ledde min mor på rätt spår när hon forskade om detta. Min mor avled för fyra år sedan och jag tog över efter henne.
 
I sitt äktenskap hade för övrigt Sara Charlotta en dotter och tre söner, varav två dog unga, men den tredje, Carl Vilhelm Sebastian, fick med tiden en son, Vilhelm Philp. Han gifte sig med sin farmors svärsons, alltså C.W. Nordgrens, halvsyster. Deras son, Hugo Velam, gifte sig i sin tur med August Strindbergs syster, Anne Marie, varefter deras son gifte sig med sin kusin, Strindbergs dotter (med Siri von Essen) Greta. Tyvärr dog Greta i en järnvägsolycka 1912 och de fick inga barn tillsammans.
 
Det finns en hel del tryckt material om Trollesläkter. Genealogisk Tidskrift Band I-II s.190-194 har jag en kopia av. Det handlar om Trolles i Eksjö och nämner en tradition, som dock saknar alla skriftliga belägg, att släkten skulle vara en gren av den adliga Trolle-ätten, som uteslutits därför att de höll på fel häst i Dackefejden. Det är ju sånt man kan vänta sig med ett namn som Trolle, som du påpekade i ett inlägg!
 
Men det fanns i varje fall borgerliga Trollar i Eksjö ännu i slutet av 1700-talet, och när Landsarkivet i Lund blir rikstäckande (utlovat till nästa års början) ska jag söka där. Dock hade min mor anlitat en släktforskare i Stockholm som hade forskat i fyra ofrälse Trollesläkter utan att hitta vår Thomas, som enligt honom tycktes hänga i luften, och han bör väl ha tittat på Eksjö-Trolles och kanske också på  följande:
 
Släkt och Hävd 1992 s.81-89 som lär handla om Trolles i Björkö.
 
Genealogisk Tidskrift Band V 1958-60, sid 30-32 som innehåller En Trollesläkt från Långaryds socken i Wästbo härad.
 
Men vi ger väl inte upp!