NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008
Skrivet av: Anne Marie Blomberg skrivet 2002-09-25, 15:24
Hej Maria Ljungdahl
 
Först nu har jag hittat ditt inlägg från den 18 dec 2000, där du nämner Thomas Trolle och hans son Carl. Hoppas att du fortfarande läser den här sidan då och då, eftersom din e-postadress inte var tillgänglig.
 
Jag är tydligen halv sexmänning med din far. Halv, eftersom din farfars farmors morfar och min morfars farmors mor (Låter som Povel Ramel) Carl och Sara Charlotta Trolle hade olika mödrar. Men Thomas Trolle har vi gemensam.
 
Han föddes enl. husförhörslängd för Jäder fs år 1720. Uppgiften är från 1749, och det är den tidigaste jag känner till. Han står där under Fiholms sätesgård. Hans namn stavas där Trulle, men flera år senare när han undertecknade stt bevarat dokument skrev han sig Trolle.
 
Det framgår av senare införda uppgifter att hans hustru Brita Stina Eklind, född 1732, har avlidit(1759 enligt dig) och han har gift om sig med Sara Sundin, f.1744. Svärfadern Jacob Eklind f.1696 står på samma adress, och sonen Carl har fötts 1757.
 
Ännu senare uppges att familjen har flyttat till Helgarö år 1769, och ur dopboken för Helgarö fs kan man hämta uppgiften att dottern Sara Lotta fötts på Björsund 15-20 juli 1777. Föräldrarna är Insp.Hr.Thomas Trolle och Mad.e Sara Sundin.
 
I dödboken för Helgarö (1765-1825) står det:
Döde: Inspect. Thomas Trolle på Björsund, av blodstörtning, 64 år (Anm. Kom till Björsund 1775)
Söner. Carl, f.1757 död 1809
       Lars Friedrich f.1759 död 1759.
 
Det är väl sannolikt att Brita Stina dog i barnsäng, då.
 
Ur lysnings-och vigselboken i Helgarö, Södermanlands län 1793:
 
Dom.1 Advent: Fändrichen wid Södermanlands Regemente Wälborne Herr David Philp med Mademoiselle Sara Charlotta Trolle.. Wigdes d.10 Jan.1794.
 
Jag har ännu inte gett upp hoppet att få veta mer om Thomas Trolle, och mina frågor har varit de samma som dina. Jag har letat i sajter i England och USA, och där finns massor av män vid namn Thomas Trull. Tyvärr stämmer inte födelseåret på någon av dem. Jag har också gjort vissa efterforskningar på Finland, eftersom Sara Charlottas dotter gifte in sig i min morfarssläkt, där man hade anknytningar dit på den tiden. Men det gav heller inget. Det finns ju dock en del kvar att söka på.
 
Jag har förstås mycket att förtälja om de senare, men skriver inte mer nu, eftersom jag inte vet om du fortfarande ägnar dig åt det här eller läser detta inlägg.