NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008
Skrivet av: Maria Ljungdahl skrivet 2001-02-16, 15:13
Nej,
angående Harry i Västerås har jag inga ytterligare uppgifter! När dog hans mor, Alma Ljungdahl, förresten?  
 
Sedan fanns det ju en i den förmodat utdöda släktgrenen ingift Carin Ljungdahl (född Burman) som bodde i Stockholm något decennium in på 1900-talet. Hade hon barn från tidigare äktenskap, som sedan kan ha räknat sig till styvfaderns släkt?
 
Jag har också för mig att jag har sett i något annat forum att det finns Ljungdahlsforskare/ättlingar i Västeråstrakten idag, men jag vet inte vilken släkt eller gren de räknar sig till. Släktnamnet har ju tagits i flera oberoende familjer, inte bara i vår Ljungby-släkt. (Det ser ut att ha tagits på flera håll i sydvästra Sverige från slutet av 1600-talet).
 
En möjlighet kan ju vara att namnet har plockats upp igen av någon ättling till någon av döttrarna i Ljungdahl/Hedenstjerna-grenen. Att det sedan finns gott om möjligheter att söka släktingar på den grenen om man inte begränsar sig strikt till efternamnsbärare, har du ju klart visat genom dina Pemer-anknutna exempel.