NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2001-02-02, 19:19
Äntligen har jag kommit till skott och letat efter Hedvig Lejdströms make i den bästa källa jag kände till sedan förut, ett exemplar av Biografisk matrikel öfver svenska prästerskapet 1901 som står i läsesalen på Stockholms Stadsarkiv.
 
Jag fick genast upp en sida inom avdelningen Västerås stift, och bläddrade mig till bokstaven S för att leta efter någon variant såsom Schmidt eller Schram. Och genast bingo.
 
Axel Vilhelm Sehman, f i Norrbärke (18)57 4/1. Föräldrar: sergeant Karl Johan S. och Katarina Elisabeth Bergström. Efter studier i Sala och Uppsala samt mogenhetsexamen vid Stockholm gymnasium student i Uppsala ht 76, teol fil ex 79 28/5, teor teol ex 82 31/5, prakt teol ex samma år 15/12, pv 83 14/1, komminister i Odensvi 87 9/4, tilltr 90, kyrkoherde i Lima 1905 27/3, tillträdde 06. Gift 92 16/6 m Hedvig Karolina Amalia Lejdström, f i Berg 60 29/1.
 
I både matrikeln från 1901 och en motsvarande från 1914 omnämns ett barn, dottern Katarina (Karin) Amalia, f i Odensvi 1900 8/10. Men när jag hade hittat henne i Sveriges Dödbok-skivan, avliden med efternamnet Hjorth 1979 4/3, folkbokförd Solna, änka sedan 1964 17/11, slog jag en gång på Sehman och hittade då en tänkbar son, man i så fall skulle missat att informera om inför 1914 års matrikel, en Bror Bernhard Sehman, f 1904 20/8 likaledes i just Odensvi, d 1996 6/1 i Karlstad, änkling sedan 1995 26/9 efter hustru Birgit Ingegärd, f 1910 16/1. Paret gifta 1933 14/10.
 
Alternativt kan ju också komminister Sehman ha haft en bror som också bodde i Odensvi just då. Eller vad som helst i den stilen. Brev lär utgå till Odensvi, Solna och Karlstad inom kort...
 
Det vansinniga var att Axel Vilhelm Sehman i matrikeln från 1901 återfinns på samma uppslag (sid 326-327) som två samtida präster i stiftet som ingår i min forskning. John Ulrik Georg Stenquist gift med sin kusin Gerda Signe Charlotta von Sch?ele (barn till var sin syster till Sophia Regina Gezelius) och Knut Johan Salomon Strandell, vars mor hette Frumerie, men som jag inte ens kände till förrän jag fick låna den stora släkttavlan från 1934. Som nybliven medlem i Sällskapet Vallonättlingar har jag glatt konstaterat att det finns en medlem som heter Strandell med släkt nummer 62, dvs Frumerie, angiven i medlemsregistret. Det torde vara en ättling på denna gren - liksom den amerikan vid namn Strandell som skickade ett mail till mig nu i början av veckan.
 
Jag har slagit upp J U S Stenquist på just detta uppslag förut, och inte ens sett att det stod att en av prästerna på samma uppslag hade en mor född Frumerie. Ofta kastar man ju faktiskt åtminstone något getöga på namnen närmast omkring.
 
Men det var ju lustigt med tre präster ur den egna släktkretsen på samma uppslag, även om de förvisso står i alfabetisk ordning och råkade heta som de gör.
 
En fråga till Maria: Har du någon aning om ifall Harry, f 1888, har några ättlingar? Han var 42 år och angavs i alla fall inte ha några barn 1930, men det kan ju ha hänt något senare.
 
Annars är det ju faktiskt hela den kvarvarande delen av släkten Ljungdahl från Ljungby som är Pemer-ättlingar. Det var väldigt länge sedan jag slog upp er artikel från 1930, och jag hade nog aldrig förstått att din fars syskon och kusiner skulle vara den enda grenen utöver denne Harry. Jag har väl helt enkelt aldrig kollat vidare hur stor släkten var i övrigt, förrän en även nu ganska snabb koll på KB i går kväll. Jag har för mig att Harry var gift i alla fall.