NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-12-21, 23:27
Det var väl tydligen jag som väckte Marias intresse med min berättelse under Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen där jag berättade hur jag på en och samma gren en kort stund genom slarvig läsning i tryckta källor lurade mig själv att kändisen och friherren Povel Ramel ingick i målgruppen för min forskning (alla ättlingar till min agnatiska släkt, Pemer), och hur jag senare hade spårat en annan kvist av samma gren fram till då ännu levande medlemmar av just denna Ljungdahl-släkt - bara för att ganska långt senare av en ren slump slå upp en annan kändis av just friherrlig börd, Birgitta von Otter, i min adelskalender, och upptäcka att hon och hennes syskon faktiskt var barn till ett av de Ljungdahl-syskon jag redan hade stött på i min forskning.
 
Jag berörde i samma berättelse i förbigående att två Ljungdahl-syskon, säkert omedvetet, hade råkat hänvisa mig till varandra för data på grenens familjemedlemmar, när jag tog kontakt i ärendet, och att jag då lät saken bero, och f ö har gjort så sedan dess.
 
I det jag skrev under Vad kan man skriva om folk (del 2) nämnde jag inte uttryckligen Ljungdahl-grenen, men jag nämnde i förbigående att det är en av de släkter där jag har avlägsna släktingar, som har varit med i Svenska Släktkalendern senast 1930, och påbörjade sedan något förvirrat resonemang om att det skulle vara väldigt konstigt att släkter har kunnat vara med i kalendern flera gånger för såpass länge sedan utan att det sedan dess har funnits något intresse av någon nypublicering. Detta är ju i själva verket inte särskilt konstigt alls, inte minst eftersom utgivningen av kalendern gick väldigt annorlunda till på den tiden, medan släkterna numera själva ska betala en viss summa per sida i kalendern.
 
Nåväl, mitt intresse för släkten Ljungdahl är extra stort, då det är en släkt som (minst) två kvinnor med cognatiskt Pemer-ursprung har gift in sig i.
 
Bergsfogden och tiondeskrivaren i Nora och Linde Johan Frumerie, 1663-1725, son av borgmästaren Jean Frumerie och Sara Pemer, hade bland tio barn bl a döttrarna Anna Sara, 1688-1759, och Elsa, f 1701. Anna Sara blev gift med mantalskommissarien Johan Broström, d 1751, i Örebro och Elsa med stadsfältskär och rådman Karl Len?us, d 1740, i Nora.
 
Bland paret Broströms barn fanns dottern Sara Catharina, 1713-76, gift med mantalskommissarie Martin Gezelius, 1703-60, som bl a hade sonen Georg Gezelius, 1735-89, prost i Lillkyrka och Ödeby, vars bevarade levnadsanteckningar är publicerade i PHT något år på 30-talet. Hans son Carl Ludvig Gezelius, 1770-1812, blev prost i Björnlunda och fick bl a dottern Sophia Regina Gezelius, f 1808 (garanterat död före 1930, så jag måste ha glömt i alla dessa år att skriva av hennes dödsår från Svenska Släktkalendern!!!).
 
Karl Len?us och Elsa Frumerie fick tre barn som alla dog tidigt, och därpå dottern Hedvig Juliana Len?us, 1739-84, som blev gift med komministern i Bro Daniel Fellenius, 1724-98. Deras dotter Catharina Juliana Fellenius, 1765-1835, blev gift med bergmästare Jonas Littmarck, 1758-1847, och ett av deras barn var dottern Hedvig Sofia (Hedda) Littmarck, 1806-40.
 
Hedda Littmarck och hennes nästan jämnåriga 4-männingsdotter Sophia Regina Gezelius blev gifta med två kusiner Ljungdahl. Hedda med kommissionslantmätaren Carl Gustaf Adolf Ljungdahl, 1804-79, son av 1:e lantmätaren i Kronobergs län Zacharias Ljungdahl och Ulrica Charlotta Hedenstierna (adl ätten nr 1543). Och Sophia Regina med teol lektorn vid Västerås gymnasium, slutligen kyrkoherden i Hedemora, Samuel Lorentz Ljungdahl, 1809-69, son av Nils Peter Ljungdahl och Anna Beata Schwan.
 
I den förstnämnda familjen föddes dottern Ulrika Juliana Amalia Ljungdahl, 1836-69, som blev gift med possessionaten Johan Robert Lejdström, 1821-1904, och fick tre döttrar jag ännu inte följt vidare, samt sonen Adolf Ljungdahl, född och död i november 1840.
 
Den sistnämnda familjen leder vidare till släkten Ljungdahls direkta huvudmannagren, om vilken jag har alla sedan tidigare publicerade data från Svenska Släktkalendern, dvs fram till 1930.
 
Tiden efter 1930 har blivit liggande utan att jag börjat gräva vidare, frånsett en brevkontakt med Birgitta von Otter sommaren 1992, då jag naturligtvis åtminstone ville försöka bli hjälte internt i släktföreningen genom att värva henne och Kjell-Olof Feldt som medlemmar. Men det svar jag fick var (föga oväntat) att intresset för något sådant dessvärre var obefintligt. Vi får trösta oss med att den ende människa som fått ett grundämne uppkallat efter sig i sin livstid var medlem i föreningen från dess start till sin bortgång (professor Glenn T. Seaborg, 1912-99, nobelpristagare 1951, som finns med i 24 Famous Swedish-Americans and their ancestors).
 
Data i övrigt på grenen efter 1930 skulle jag naturligtvis inte förvänta mig att någon skulle lägga ut offentligt här, men om exempelvis Maria kan tänka sig att bistå med en del, och/eller förmedla kontakt med andra på grenen, finns ju min mailadress att ta kontakt på i första hand.