NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2008
Skrivet av: Maria Ljungdahl skrivet 2000-12-18, 21:09
NY DISKUSSION!
 
Släkten Ljungdahl, från Ljungby (Kronobergs län).
 
Efter att ha läst inlägg i en diskussion på Ordet är fritt, som hette Vad kan man skriva om folk - vilket fick mig att dra ut och vifta med familjevapnet (högst tveksamt om vi har något giltigt, men jag har sett en teckning av ett - på Isak Ljungdahls tjänsteberättelse - med en harneskklädd arm, stjärnor, krona och två kvistar) för att hävda rätten att få slippa se ovidkommande kommentarer om äldre släktingar i ett sådant sammanhang - blev det nu aktuellt att starta en diskussion kring släkten Ljungdahl från Ljungby.
 
Jag har inte forskat själv i förstahandkällor (bara kollat ett par för skojs skull när jag hade tillfälle), men det finns material från en släktutredning som gjordes i början av 1900-talet.  
 
Släkten Ljungdahl finns med i Svenska Släktkalendern i några olika årgångar.
 
Om några av mina kusiner eller sysslingar vill delta med material om sina grenar av släkten, får de gärna göra det. Själv kommer jag inte att lämna ut något material offentligt som berör nu levande släktingar.  
 
Det är också roligt att få veta vilka okända släktingar som forskar i ämnet, och vad de nu har kommit fram till.
 
Jag har en hel del frågor - de kommer någon annan gång!
 
Maria Ljungdahl