NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 mars, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 mars, 2006
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-05-09, 10:43
Tack Eivor och Maud:
 
Ja Wolfgang Amadeus Mozart Eivor, var ju populär(smiley) var han i Marstrand kompis med Lasse Maja?, Den riktige Wolfgang Amadeus Mozart änka gifte sig dessutom med en dansk köpman i Köpenhamn. Jag brukade passera huset där de bott varje dag (på hörnet Kattesundet ned mot Vandkunsten. Jag tror Fogderetten har arkiv där nu).  
Men Mozart Lindberg är nog den samme som i Mauds upplysningar kallas Mosak (folkräknaren har väl hört fel mamman var ju svensk...smiley Kanske t.o.m. skånska och det har danskar svårare att förstå än rikssvenska) Dronningensgade är paralellgata med Prinsessegade (man har väl haft ingång från andra sidan. Jag har sett foton på det gamla huset och gården, men det är nya fastigheter där nu (50-tal kanske).
 
Karen Lindberg då kan hon månne finnas i Sverige och i så fall varifrån? Så var det nog fadern som hette Lindberg eftersom hon står som enke och alltså måste ha varit gift med herr Lindberg, eller hur?  Tack för länken Maud. Jag ska titta efter var de blev av. Mozart Lindberg var väldigt lite ute så att säga...så fort han hitttat på något blev han i stort sett haffad av polisen. Det är en fantastisk historia egentligen, tragikomisk (mest tragisk förstås!). Redan i slutet av 1800-talet överföll han en nattportier vid ett hotell vid Kongens Nytorv och drämde baksidan av en yxa i huvudet på stackarn för att röva hotellet, Han gjorde inbrott och bakband några gamla systrar i en L?qgenhet vid Ströget, för att tillslut kidnappa en präst och köra omkring i en bil med honom över halva Danmark...
Direkt tagen varenda gång och satt inne mestadelen. Han ansågs som en av Danmarks farligaste brottslingar.
 
Men var kan hans familj komma från i Sverige?
 
M.V.H. Steve