NULL Skriv ut sidan - Liljebjörn

Anbytarforum

Titel: Liljebjörn
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2014-02-22, 15:17
I posten från 2013-08-21 om Jean Lilljebjörns patronymikon skrev jag att det kanske vore ide att titta i inneliggande handlingar för Näs härads höstting 1760, för att där se om kyrkoherde Seidelius intyg kunde hittas. Jag har nu gjort så och hittade då ett papper med följande text:
 
 Murmästare drängen Görgen Johansson Lilljebjörn är född här uti Kihla sochn af ärlige och christeliga föräldrar, Jan Bengtsson Lilljebjörn och modern Maria Ersdotter Bergström uti Öster Smedbyn. Är uti engdomen underwist uti läsande och skrifwande och har under sit wistande här å orten skickat sig christelige och wäl. Hans namn finnes icke igen uti kyrkoboken: men skall af ten sin faders berättelse wara 33 år gammal. Attesteras af Kihla Prästgård den 28 sept: 1760
 
E Seidelius/C:L:
 
Således, återigen anges Jean Lilljebjörn med patronymikon Bengtsson. Frågan kvarstår alltså huruvida namnen Berndt,  Bärn eller Berns kan ge patronymikon Bengtsson? Någon Bengt Lilljebjörn finns ju så vitt jag vet inte angiven någonstans, medans Berndt (Bärn, Berns) Lilljebjörn är högst verklig och skulle vara en trolig far. Vad som också talar för detta är namnen på Jean Lilljebjörns söner i första äktenskapet:  i dop/födelseboken hittas Jöran x 2 (moderns farfars namn), Johan Jörgen och Jan (faderns namn); söner ej hittade i dop/födelseboken är Erik (moderns fars namn) och Berent (!!!). I tillägg till detta bör nämnas att den överlevande Jöran verkar senare i livet kallas Georg eller Görgen, och Johan Jörgen verkar bli Birger eller Börje. Det är därför en sanning med modifikation att  Murmästare drängen Görgen Johansson Lilljebjörn ej kan återfinnas i dopboken, som Seidelius anger.