NULL Skriv ut sidan - Lilja / Lillia

Anbytarforum

Titel: Lilja / Lillia
Skrivet av: Ebba Henny Skogstad skrivet 2012-10-19, 16:16
Innlegget av fotokopien av min oldemor Amalie Caspara ble misslykket.Jeg finner ikke ut av hvordan jeg skal forminske fotoet,derfor får jeg det ikke til. Kan noen hjelpe meg?
 
Så til mine forskningsspørsmål,og muligheten for å få hjelp på Anbytarforum.
 
Min tipp-tippoldefar het Magnus Nilsson Lilja,født:12.04.1781.
Hans foreldre het Nils Pärsson,født omkring år 1741-
og Ingerd (Inggärd) Persdotter,født omkring år 1747.(også registrert med etternavnet Toresdotter)
 
Sønnen Magnus har etternavnet Lilja/lillja. Jeg ønsker å finne ut hvorfor han fikk dette navnet, og når?
Foreldrene er ikke reg med dette navnet. Dette synes jeg er merkelig, og håper noen her på forumet kan og vil
hjelpe meg.
 
 
Info:Forskningsoppdrag som Göteborg Landsarkiv har utført for Meg.
 
De har ikke funnet Nils Pärsson (født omkring år 1741) og hustruen Ingerd/Inggärd Persdotter (født omkring år 1747) och
sonen Magnus(født 1781 i husförhörslängden for Örgryte forsamling Vol.AI:1(1773-1791)
(Disse data har JEG gitt Landsarkivet)
 
*Refererer forskningsoppdrag:
 
I lysnings - og vigelseboken for Örgryte forsamling vol.C:1(pag 204) återfinnes vigseln 1780 1/10 mellan tegelarbetaren
Nils Pärsson och Ingerd Toresdotter i Nya Tegelbruket.
 
I husförhörslängden for Örgryteförsamling vol:AI:1 enligt ovan återfinnes på pag 76 under Nya Tegelbruket arbetskarlen
Nils Pärsson,40 år gammal år 1781,hustrun Margareta  Matthiasdotter,35 år gammal år 1775 (avliden 1776),samt dereas tre barn.
Här finns även Nils Pärssons hustru från ett andra äkenskap Inggärd Toresdotter,34 år gammal år 1781. Nils Pärsson skulle
enligt dessa uppgifter vara fødd omkring år 1741 och Inggärd Toresdotter omkring år 1747, villket överensstämmer med de
uppgifter Ni tidigare lämnat.Denna del av husförhörslängden sträcker sig emellertid endas til år 1781,och det är tänkbart att
sonen Magnus (enligt födelse- och dopboken för Örgryte forsamling vol.C¨född 1781 12/4) av den anledning inte har hunnit bli
införd här.  
Vi har emellertid sökt men tyvärr inte påträffat någon barn vid namn Nils bland barn födda åren 1740-1742 eller någon barn vid namn Ingerd(Inggärd)bland barn födda år 1746-1748 i födelse-och dopsbok för Örgryte församling vol.C:1
 
Ang navnet Lillja/Lilja? som jag funderar på hur och när har oppstått, følger ref fra Göteborg Landsarkiv:
 
*Tyvärr finns det en lucka i husföhörslängderna för Örgryte församling 1792-1813.
Vi har søk familjen Nils Pärsson under Nya Tegelbruket i husförhörslängen 1814-15(vol.AI:2)sid 46-47, men utan resultat.
En möilighet til fortsatt forskning på egen hand kan vara att söka igjenom hela denna husförhörslängd och förhoppningsvis
finna familjen. Man kan då följa familjen och sonen Magnus framåt i tiden och se när namnet Lillja(slik navnet også
gjengis av Göteborg Lansarkiv) dyker upp första gången.
Ref: Enligt födelse och dopsboken för Örgryte forsamling.C:1 föddes Magnus 12.04 1781.Döptes 15/4.1781.
 
Jeg søker nå å finne ut om min tipp-tippoldefar Magnus het Lilja eller Lillja?
Når han fikk dette navnet? (som foreldrene IKKE har) og hvordan/hvorfor han fikk dette etternavnet?
En dokumentasjon av hans dåpsregistrering vil kanskje forklare hvordan navnet skrives-viss det da er oppført i denne,
samt hvem som var Magnus faddere,- de er også viktige.
 
Søker også å finne dåpsregistreringene til hans foreldre: Nils Pärsson født omkring 1741,og Ingerd(Inggärd)
Persdotter (Toresdotter) født omkring 1747.Er spesielt interessert i hva Inggärds far het til etternavn. Fornavnet
hans må jo være Per eller Tore. Fadderne her er også interessange, da spesielt fadderne til Inggärd.
   
Flott om noen med interesse for dette er villig til å hjelpe meg.
Vet ikke helt hvordan jeg skal granske i Sverige, hvilke abonnementer jeg må ha for å søke i de forskjellige
registrene for å finne ut mest mulig om mine svenske aner.
 
Mvh. Ebba Henny Skogstad.