NULL Skriv ut sidan - Lilja / Lillia

Anbytarforum

Titel: Lilja / Lillia
Skrivet av: Ebba Henny Skogstad skrivet 2011-11-20, 13:55
Hei Niklas :-)
 
Mange takk for at du engasjerer deg. Veldig hyggelig å få kontakt med
andre granskere her på anbytarforum. Jeg er ganske ny her, har mangt å lære!
 
Ja, de du har funnet; er mine tippoldeforeldre, og tipp-tippoldefar.
Tipp-tippoldefar's etternavn skrives både som Nielsson og Nilsen.
 
Jeg hadde disse registreringene, men er likevel glad for at noen tar
kontakt! :-) Takk igjen Niklas.
 
Min granskning retter seg nå for det meste mot Sverige, og mine aner der.
Har fått litt hjelp av Göteborg og Uppsala Landsarkiv, men nå prøver jeg
å komme videre i Sverige.....
 
Vet ikke om det er mulig å finne dåpsregistreringene til
*Magnus Nilson Lija f 12.04.1781, og Anna Maria Larsdotter f ca 1791.
(Obs!-feil årstall på Anna M over)
*Dåpsregistreringene til Nils Persson født ca 1741,og Ingjerd Persdotter født ca 1747.
 
Det jeg er interessert i her er: Hvem er deres faddere?
Har tenkt å opprette et abbonnemang på Aktiv Digital, men må først vente på en granskningsrapport,
skrevet av Tore Hermundsson Vigerust. Han var antagelig ferdig med granskningoppdrag nr 2,
da han brått døde i okt 2010.
Han fant noe interessant i første del av oppdraget, og ville granske dypere i Lilje-saken.
 
Norsk Slektshistorisk Forening har overtatt arkivet; sender meg rapporten når/om de finner den.
Derfor må jeg først se hva Vigerust skriver; event har funnet, før jeg vet i hvilken retning jeg
skal lete videre....?
Det er en mulig link, jeg i hovedsak leter etter.Linken som eventuelt kan knytte min tippoldemor;
Davidina Maria Lilja til den adelige slekten Von Lilje/lillie av Greger Mattsons ætt.
 
* En 157 år gammel muntlig slektshistorie,og et ca 70 år gammelt brev forteller om en angivelig
tilknytning til denne adelige slekten.Jeg tviler veldig på sannhetsgehalten i denne historien,
men ønsker likevel å finne ut mest mulig.
Derfor veldig viktig å få kontakt med mine slektninger i Sverige:Etterkommere av søsknene til min
tippoldemor Davidina Maria Lilja. Hun skal selv ha uttalt disse ord:  Min nase har stått for en Kung
 
Uansett hva dette er, er det flott å finne mine nålevende slekninger, og data/foto om/av mine svenske aner.
 
Ang vigelseregistreringen 9 januar 1859, har nok presten skrevet feil alder ang Davidina Maria Lilja født 13.02.1835;
Hun er i jan 1859, 23 år og 11 mnd;- nesten. Her står det at hun er 33 3/4. I kirkebøkene kan det jo også forekomme feil,
men de er likevel en av de sikreste kildene vi har. Har faktisk funnet henne registrert med 4 forskjellige fødselsdata.
 
Gleder meg til eventuelle svar :-)   Ps: Navnet; Ebba går i arv i min slekt; Hittils 5 personer med dette navnet,den yngste 10 år.
 
Vennlig hilsen Ebba Henny Skogstad.