NULL Skriv ut sidan - Lilja / Lillia

Anbytarforum

Titel: Lilja / Lillia
Skrivet av: Birgitta Nordblom skrivet 2011-04-30, 20:47
Hej, alla Lillia-släktforskare!
 
Upptäckte häromdagen att min fm mm mf f Nämndeman Lars Alfssons, fr. Stenung i Norum, hustru Anna Månsdr, i VB för Ucklum står ant. med tillnamnet Lillia. Detta väckte naturligtvis min nyfikenhet och jag har nu , med hjälp av C:1(vigslar, dop o begravningar) och ML, för Ucklum, fått ihop den troliga familjebilden för Lillia. Det finns ju tyvärr inga Hfl vid denna tiden.  
 
Familjen är bosatt på Smedseröd (Tingshus o Gästgiveri) i Ucklums förs. och ser ut enl. följande:
 
Fader: Måns Lillia, förmodl. gästgivare, (1654-17301122).Inflyttar någonstans ifrån till Smedseröd 1698, där han hjälper Alexander (som fr.1696 antecknats som vanför, i ML). Fr. 1700 är Måns Lillia ensam på Smedseröd med fam.  
 
Moder: hustrun Maria Alexandersdr 1668-17500425.(förmodl. gamle Alexanders, på Smedseröd, dotter)
 
Barn: Anna Månsdr Lillia (fm mm mf m) f. 1695 i ?,död 17740626 i Norum,g.m.Lars Alfsson,nämndeman, Norum   (C:1, pag.313 Ucklum).          
 Rangela Månsdr Lillia, g.m. Per Swensson på Tosteröd, Ucklum (C:1, pag.313, Ucklum)
 Inger Månsdr Lillia, g.m. Andreas Pärsson (C:1, pag.313 Ucklum)
 Måns Månsson Lillia
 Stina Månsdr Lillia, g.m. Borgaren i Kongelf, Oluf Lars... ...(C:1, pag.319, Ucklum)
 Aaron Månsson Lillia, g.m. Anna Andersdr fr. Torslanda Nedergård, Torslanda (C:1, pag. 151, Torslanda)
 Jon Månsson Lillia, gästgivare på Smedseröd, 1699-17451006, g.m. Barbro Andersdr fr. Torslanda
 Nedergård,Torslanda. (C:1, pag.115, Torslanda)
 Helena Månsdr.
 
Finns dessutom en Salomon på Smedseröd som enl. DoB 1735 (C:1, pag.439)dör 74 åhr gl. Om detta är en Lillia el. Alexandersson, vet jag ej.
 
Min fråga är nu, känner ngn till Måns Lillia, som kommer till Smedseröd i Ucklum? Eller har stött på ngt av hans barn i sin forskning? Det är påtagligt många som är, eller gifter sig med, nämndemän i generationerna som följer. Likaså finns fler gästgivare.
Namnet Lilia/Lillia har jag inte tidigare, eller senare, stött på i Norums eller Ucklums församlingar, så jag förmodar att Måns kommer inflyttande.
 
Mvh. Birgitta Nordblom.