NULL Skriv ut sidan - Lignell

Anbytarforum

Titel: Lignell
Skrivet av: Henrik Karlsson skrivet 2000-12-18, 21:14
Jag har funderat så här: Min Jakob Lignell, född 1712, kan ha varit son till en präst, då han namngav sina barn med utpräglat bibliska namn. Sonen Jakob föddes 1753. Jakob Olofsson Lignelius i Laholm dog 1751 i augusti (Laholms dödbok). Det skulle stämma bra med den tidens namngivningsprinciper. En genomgång av kyrkböckerna för Tranemo, Ambjörnarp och Laholm, liksom mtl för Laholm, ger absolut inget belägg för en son Jakob, och inte för en dotter Katarina. Det förefaller inte heller som om min Jakob skulle vara son till Olof Larsson Lignelius övriga söner Lars och Johan. Inte heller verkar han komma från släkten i Dalsland, även om de var präster, men här har jag inte hunnit gå in på alla detaljer.
   Den förste sonens namn Niklas för ju tankarna till Finland. Det namnet finns inte i någon av de övriga Lignell-familjerna. En Nils Lignell, född 1744 var kyrkoherde i Finland enligt Elgenstierna. Han skulle kunna vara kusin till min Niklas.
   Hur kan man få kontakt med forskare i Finlands-släkten? Om någon av Er som lämnat inlägg vill veta mer om Tranemo-släkten har jag en del okända syskon och ett och annat årtal, som Elgenstierna och Skarstedt inte har med.
 
 
Vänl hälsn