NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2007
Skrivet av: Kjell Croné skrivet 2006-03-08, 13:16
Ing-Marie, i Thol?ns bok står, citat från sida 8-9:
Anders Molitheus, f. 1620... Gift med Anna Andersdotter Bratt...
Son Anders, f. 1650... utbytte det gamla lysande namnet mot det borgerliga namnet Levin... flyttade sedermera till Silbodal.
Son Anders Levin. Denne blef sergeant på Nordmarks kompani och var på slutet bosatt i Långserud.  
Sergeant Levin var gift 2 gånger och hade många barn. Hustrurna voro Margareta och Maria Ekroth, troligen systrar. De äldre barnen voro Nils, Erik, Jan och Per. De yngre Anders och Britta. Dessutom några döda.
Slut citat.
 
Här finns alltså 2 Anders Levin, den förste har okänd hustru och sonen är gift 2 ggr.
Därefter fortsätter han med Levinska släkten i Eda (sida 9-30), Gunnarskog (sida 30-60), Silbodal och angränsande socknar (sida 60-64).
 
I Fryxells Wermlands Slägtebok står
Anders Eriksson Molitheus, f. 1620.
Son Anders Andersson Levin, f. omk. 1650, bosatt i Silbodal, gift med Maria, barnen kallade sig Levin.
Barn: Hans, Sven, Anders (sergeant, gift med Margaretha Ekeroth), Johan, Eric, Nils.
 
Även här finns alltså 2 Anders Levin, men den förste är gift med en Maria utan efternamn och sonen endast gift 1 gång.
 
När det gäller Maria Ekerot vet jag inte mycket. Har en uppgift att hon sedermera flyttar till Torrskog (Dalsland), kanske till någon av sönerna. Jag ska försöka hitta henne där.
 
Jag ska också leta bakåt i tiden efter Anders Levin. Det påstås ju att han bodde i Silbodal, men där har jag inte sett honom.
 
Mvh, Kjell