NULL Skriv ut sidan - Levin

Anbytarforum

Titel: Levin
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2014-01-05, 14:33
Hej,
Nu tar jag åter upp tråden om familjen Lewin i Silbodal. För ganska precis ett år sedan var vi några som försökte få rätsida på ursprunget för de bröder (Anderssöner) som tog sig namnet Lewin och som i olika sammanhang påstås vara ättlingar till biskop Mattias Marci (Molithaeus. Fryxell påstod ju att bl a min anfader sergeanten Jean Andersson Lewin via sin far Anders Andersson ättling efter biskopen. I detta forum förra året var vi dock ganska överens om att Jean Andersson Lewin och hans syskons far snarare hette Anders Jonsson. Ett fynd i domboken från 1698 visade att en Anders Jonsson från Stendalen köpte gård i Lian i Silbodal.
Sedan fördes en diskussion om var Stendalen låg. Bland annat pekades på ett Stendalen i Arvika.
Jag har nu i mantalslängderna för Arvika funnit ett torp/gård Stendalen bebott av en Anders med hustru åtminstone åren 1694-1698. Gården återfinnes längst bak i mantalslängderna för Arvika under frälsehemman. År 1694 utläser jag Anders Jönsson med hustru på gården. Sedan står det Anders och hustru åren 1695-1698. År 1699 uppges Stendalen vara öde.
I Arvika sockens födelsebok har jag funnit en Anders Andersson från Stendalen döpt 18 februari 1694 och en Johan Andersson i Stendalen född 29 januari 1697. Johan Anderssons födelsedatum stämmer bra med den ålder som uppgavs för min anfader Jean Lewin som avled i Träskog, Gunnarskog 1776 79 år gammal.
Är det någon som funnit något mer kring denna Lewin-brödraskara? Kan det vara så att Anders Jönsson/Jonsson från Stendalen i Arvika är rätt spår?
Man kan i så fall undra var familjen fanns innan den skrevs under Stendalen 1694.  
Mvh/Paul