NULL Skriv ut sidan - Lemchen

Anbytarforum

Titel: Lemchen
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2003-03-10, 10:59
Christer! Tack för tipset, men förlåt en okunnig: Vad är SHF? Jag är som du förstår inte så orienterad i tryckta källor till släktforskningen. När det gäller Ramberg/Balck har jag redan följt tråden med Kristina Katarina Balck som just är min anknytning, nämligen mor till Johan Peter Ramberg, pappersgesäll i bl a Linköping/Tannefors och i Hakarp. Jag har hennes bouppteckning från Linköping S:t Lars och jag har även bouppteckningen för Jöns Balck och för Georg Ramberg, även dessa har avlidit i Linköping S:t Lars. Bouppteckningarna ger oerhört intressanta bilder av pappersmakarnas/hantverkarnas liv! Kristina Katarina föddes i Linköping(Tannefors) och jag har även hittat dem i Skönberga (E)där Peter Johan föddes. Däremot har jag inte kunnat finna var Jöns Balck föddes och och inte heller var Georg Ramberg föddes och därför inte kunnat följa den tråden. Var Kristina Katarinas mor Elisabeth Lemchen föddes har jag fått en ledtråd till genom den här diskussionen i Anbytarforum. Problemet är ju att pappersmakarna flyttar runt till bruken så det blir som att leta efter nål i en höstack om man inte kan finna infallsvinklar från dem som forskat. Jan Appelquist har generöst delat med sig av sina anteckningar när det gäller Lemchen och Balck. Nu går jag vidare bäst jag kan med hjälp av kyrkböcker (framför allt via Genline) och bouppteckningar. Däremot är jag hopplöst okunnig om den forskning som tidigare finns kring släkterna i tryckta källor och i forskares arkiv och som skulle kunna ge mig hjälp att komplettera och gå vidare. Jag blev överlycklig att min tidigare Lemchen-fråga gav upphov till så många intressanta kommentarer från kunniga släktforskare.
Som sagt, Christer: Tacksam för all hjälp, även med fler Lemchen-uppgifter!  
Med vänlig hälsning
Inga