NULL Skriv ut sidan - Lemchen

Anbytarforum

Titel: Lemchen
Skrivet av: Christer Jonsson skrivet 2003-03-06, 16:06
Med glädje ser jag att Lemchen hamnat på tapeten. Jag citerar ur: Några småländska släktnotiser Anteckningar av L.G.F Norlander, Kalmar, 1907.
 
I denna kommenterar Norlander en rad släkter och dess innehåll i bla Anreps Släktbok och Örnbergs Sv Släktkalender. Om Joakim Lemchen står det:
dotter Lisbet, f 1679 15/8. Det var ej hon som år 1718 23/12 gifte sig på Göranserg med pappersmäst. Jöns Balck på Tannerfors i Östergötland, f 1690, d 1772 (farfars-farfar till överste Viktor Balck i Stockholm) utan en annan med samma namn f 1770, d 1777, dotter av Kristoffer Lemchen, arrendator av Göransberg, nu Stenholms pappersbruk, f 1672, d 1735, och Katarina Qviding.
 
Jag har mer om Lemchen i spridda noteringar men i korthet är det en gammal pappersmakarsläkt som flytt från Holland under hertigen av Albas religionsförföljeler. Om släkten kom direkt från Holland eller via Tyskland är av mig okänt. Den förste här kände var Christopher L. som nämnts i tidigare inlägg. Medlemmar av släkten har verkat vid minst tretton svenska pappersbruk.Sammanlagt har minst 25 Lemchen verkat vid svenska pappersbruk. Den senaste Lemchen som jag känner till som verkat vid ett pappersbruk var Johan Wilhelm L. f 1880.
 
Hoppas på fortsatt Lemchendiskussion.  
 
Finns det någon som har tillgång till Genealogiska anteckningar om släkten Tidander av L G Tidander? I denna skall finnas fler uppgifter om släkten Lemchen.  
 
Christer Jonsson