NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-15
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-10-14, 07:50
Jag har nu erhållit en översättning av dokumentet från Grimmen som Sven-Göran postade den 14 augusti ovan. Dokumentet är ett intyg från 1779 som bestyrker att husaren Johann Jacob Lembcke föddes den 15 oktober 1739 som legitim son till Grimmen medborgaren Christian Lembcke. Jag har också fått information om att en Christian Lembcke gifter sig med en Sophie Otten i samma stad 1735, men jag vet inte om han är samma person som den Lembcke som var far till Johann Jacob. Dokumentet ger oss ingen information om denne Christian Lembcke är identisk med den Christian Lempke som finns angiven som regementssadelmakare 1761-1764, och om han är far till Joachim Christopher Lembcke som anges som regementets sadelmakare från 1768. Lembke (Lembcke) är inte ett helt ovanligt namn i Pommern och man kan inte dra några slutsatser på basis av denna information. Jag har också hört att en sadelmakare Hinrich Lembke gifte sig 1773 i Barth med en Catharina Sophia Sterling, men jag vet ingenting mer om honom. Vi får hoppas att något ytterligare dyker upp. Jag har för övrigt funnit vad som troligen är den enda hänvisningen till den förste Lembke sadelmakaren i Ystad, vilket rimligtvis borde vara Joachim Christopher. Han anges endast som regementssadelmakaren Lembke och eventuellt (otydlig text) att han var vid Hussarkåren. Denna träff är när han var dopvittne i Ystad S:t Maria 1777. Hans änka dog i Ystad S:t Petri 1789. De är de enda gångerna som de påträffas i Ystads kyrkböcker så vitt jag kan se. Jag har också lyckats finna parets dotter Maria Elisabeth, som gifte sig med regementssadelmakaren vid (Norra) Skånska husarregementet Torsten Dahlman. De påträffas i hans födelseort Riseberga från omkring 1790 då de börjar få barn i socknen. Enligt den första HFL 1810-1813 föddes Maria Elisabeth 1764, men födelseorten är tyvärr inte angiven, så här är det också stopp. Jag har inte funnit deras vigsel i varken Riseberga eller Ystad.