NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-15
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-08-06, 18:33
Sven-Göran Hallonquist:
 
Jag besökte Krigsarkivet under mitt besök i Stockholm i somras och drog nytta av din forskning om regementssadelmakarna Lembke. Jag beställde upp det tidigaste dokumenten om det Wrangelska (Gula) Husarregementet och hittade sadelmakaren (sattler) Lembcke (endast efternamn) nämnd vid staben från hösten 1761. Tyvärr verkar det inte finnas äldre dokument, och det finns ingen information om denne Lembkes födelseort eller första rekrytering. Som du har påpekat skrevs denne Lembke vid staben som Christian Lempke 1762-1764. Det är ju ett gap i generalmönstringsrullorna fram till 1768, då du fann en (Joachim, Jochim) Christopher Lembke i samma position, som alltså dör enligt rullorna i maj 1784 och samtidigt efterträds av en Frederick Lembke.  
 
Med tanke på att stavning och val av namn verkar ändras ibland över tid är det kanske inte omöjligt att Christian och Christopher Lembke är samma person. Frederick Lembke ovan, till exempel, som troligen är identisk med Christian Frederick Lembke (Lembcke) född 1770-11-23 i Greifswald, verkar ha fått namnet Carl Fredrik Lembke från 1801 och dog, enligt rullorna, så sent som 1852, samma år som han mönstrade i Ystad vid hög ålder. Om Christopher Lembke är far till Christian Fredrik Lembke så var far och son regementssadelmakare vid staben åtminstone från hösten 1761 till 1852, nästan ett helt sekel!  
 
Enligt en notering i Greifswalds kyrkoarkiv som jag erhållit finns det registrerat, förutom Christian Frederick Lembckes dopnotis 1770-11-27, att denne var son till sadelmakaren vid husarregementet, men inget förnamn är tyvärr utsatt. En Johan Lembcke gifter sig 1768 i staden med Anna Catharina Francken. Han är möjligen bror till Christian Fredericks far. Möjligheten finns också att han var fadern och att Johan var ytterligare ett förnamn (kanske Johan Christopher). Du fann ju att Christopher Lembke mönstrades som Jochim/Joachim, vilket ju kanske öppnar för denna möjlighet, och Christian Frederick föddes ett par år efter Johan Lembckes vigsel. Johan Lembcke kan ju också vara identisk med den Johan Lembke, som växelvis mönstrades som Jacob Lembke (Johan Jacob Lembke?), vid ursprungligen det Putbuska (Blå) Husarregementet från 1761.  
 
Sammanfattningsvis får man tyvärr inse att släktrelationerna förblir osäkra och spekulativa. Om någon hittar mer information vore jag naturligtvis mycket intresserad.