NULL Skriv ut sidan - Leman / Lehman

Anbytarforum

Titel: Leman / Lehman
Skrivet av: Lena Furth skrivet 2008-11-15, 15:56
jag undrar om någon känner till judiska släkter som heter Leman/Lehman?
Det verkar inte direkt vara ett uttjatat ämne härinne=)men hoppas på lite hjälp.
Min svärfar kommer från Amsterdam, Holland och heter Furth och det har släktforskats där och den första som hette Furth, tog namnet efter orten där han bodde men hette ursprungligen Samuel (Salomon?) Lehman (osäker på stavningen) (ca 6-7 generationer tillbaka)
Häromveckan ramlade jag över en bok på biblioteket : Mina förfäder, en judisk släktkrönika av Rolf Leman och boken handlar om en släkt Leman där några flyttade till Sverige på 1800-t. Nu uppstod funderingar på om det skulle kunna vara möjligt att min svärfars gren av Leman är släkt med dessa, sedan innan namnet Furth kom in i bilden. På bokens första sida står att de härstammade från Amsterdam, nämligen. Nu vet jag inget om judiskt namnskick och har därför ingen som helst aning om ifall det var ett väldigt vanligt efternamn (då är de säkert inte släkt alls) eller om de skulle kunna vara släkt. Någon som vet? Jag har googlat författaren men jag gissar att han är avliden då jag inte får upp någon Rolf Leman, boken är från 1993.