NULL Skriv ut sidan - Langeville / Langueville / Loungeville

Anbytarforum

Titel: Langeville / Langueville / Loungeville
Skrivet av: John Madsen skrivet 2000-01-02, 11:36
Hej Britt-Marie
God fortsättning på det nya året och häl och lycka med forskningen.Jag har forskat en del på Langeville, men har varit på en annan del av släkten en tid.Så fick jag se att du forskar på Langeville, och vi kanske kan hjälpes åt ?
Min x-hustrus farmor var född Lanquevill men stavningen är ju lite olika i olika böcker.Hennes namn var Anna Elisabet Sköldin f. Lanquevill den 26 oktober 1885 i Östra Vingåkers församling, och den du har i din släkt, Carl Anders Lanquevill är alltså farfar till Elisabeth. Nu är detta alltså sanning med modifikation, som så ofte i släktforskning! När vi gifte oss tyckte min fru nämligen att vi sku ta namnet Lanquevill det fick hon lov av sin farmor, men vi tyckte det dög med Madsen. Så när jag började släktforska letade jag länge efter Elisabeth Lanquevill, men till slut hittade jag Elisabeth Jonsson. Hennes farfar och 3 av hennes fars söskon dog da han var ett år gammel. Så Per Adolf Wiktor Lanquevill var födt Jonsson den 8 maj 1858 i Norrköping. Hans mor, Hedda Häll f. 12 okt. 1828 i Skärskind Kelleberg Store Norrbo, gifte sig med Carl Anders Lanquevill.Carl Anders far var Frans olof Lanquevill f. 10 mar 1804. Det r så långt som jag har kommit i släkten Lanquevill, en hel del sidogrenar förstås. Men jag söker hjälp med Viktor Harald Lanquevill, bror till Elisabeth, han är födt den 11 mars 1894 i Stora Malms församling, han utvandrade den 4 maj 1914 till Portland Oregon USA,senaste kände adress kanske Seeatle.
Hälsningar John Madsen.