NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2009
Skrivet av: Lars-Åke Stenemo skrivet 2008-11-09, 00:09
Hej
Jag tycker också att Hans gör en mycket beundransvärd insats. För att samla all information om släkten Lagervall här, tog jag mig friheten att kopiera Birgit Lundgrens inlägg.  
 
MVH
Lars-Åke
 
Hej Henrik!  
Tack för ditt snabba svar, det inger hopp...  
Här kommer lite mer om Magnus Lundgren och hans hustru Hedvig Lagerwall. Magnus föddes 1 maj 1729 på gården Bäck i Vist som son till Göran Magnusson och hans hustru Susanna Håkansdotter, född i Jorstorp 1694 och död i Bäck 1737. Makarna vigdes 10okt 1719 och fick söner; Sven Göransson i febr. 1723, Håkan Göransson i januari 1726 och så Magnus i maj 1729.  
Magnus flyttar till gården Bäckfall i Åtvids socken. Hälftenägare är förre kronolänsman Jacob Lagerwall, död 1763. Hans hustru är Helena Ahlstedt, f 1705 i Alserum och död 1778 i Åtvid. Paret vigdes 1735. De har barnen Hedvig Lagerwall f 14 nov 1735 och Alexander Lagerwall f 30 april 1739. Hedvig gifter sig med Magnus Lundgren 1763 och de får alla de där barnen jag skrivit om förut. Magnus övertar svärfars del i gården men så småningom flyttar paret västerut och återfinns i Veta på 1770-talet. Flyttar troligen vidare omkring 1783.  
Alexander Lagerwall gifter sig med Brita Katarina Gerdeman , och de bor i Danielsgården i Allhelgona där Alexander är inspektor. Hustrun  
avlider i V Harg 1784 och efterlämnar make och ett antal barn.  
 
Mer vet jag inte om anorna bakåt. Har koncentrerat mig på Magnus och Hedvigs son Jacob Herman. f 1765 som levde ett omväxlande liv och är anfader till min make.  
 
Hälsningar  
Birgit Lundgren  
Järfälla.