NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2009
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2008-02-26, 20:48
Hej Tomas
 
I all hast
 
1/ Nej, jag vet inte det. Men hon är sannolikt identisk med den Brita Catharina Wising som föds 1761 1/6 i Hedvig Eleonora som dotter till Johan Wising och Catharina Charlotta Herou. JW och CCH hade gift sig 1760 10/8 i Östhammar och där fanns ju också förgreningar av släkten Lagervall.
2/ Är det inte samme Sven Anders som omnämns som kusin vid Verner Lagervalls bouppteckning? Det finns en kronobokhållare S.A. Lagervall i registret till mantalslängden 1800.
3/ Det står Anna Catharina Biurbeck i bouppteckningsregistret. Carl Gustaf är död 1753 - inte född 1753. Obs att änkan hette Christina Norberg inte Catharina som jag skrev ovan. I sitt första äktenskap hade Carl Gustaf också dottern Magdalena döpt 1735 19/2 i Jakob och Johannes samt sonen Fredric Rochus döpt 1736 4/4 (namnet Rochus från en av faddrarna, danske kammarherren och envojen, greve Fredric Rochus). Eftersom dessa barn inte nämns i bouppteckningen efter modern bör de ha dött späda. De uppgifter som jag lämnat ovan från bouppteckningsregistret skall tolkas så att Carl Gustaf som i SAÄ omnämns som levande 1730 är identisk med den Carl Gustaf som var gift två gånger.