NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2005
Skrivet av: Asbjørn Karlsen skrivet 2003-11-18, 15:14
Har Alexander Hugo Køhler eksistert?

I 1945 døde det en Alexander Hugo Køhler i Kristiansand, Norge. Men opphavet til hans identitet er uklart. Han hevder selv at han ble født den 22.01.1861 i Eilenburg, Preusen.

Men den virkelige Alexander Hugo Køler skal ha bodd i Sverige og Danmark. Han var gift med en Clara Josephine Levin som var født i Norkjöping i 1860 og døde 1893 i Odense, Danmark, datter av ei Josefine Levin.

Køhler og Levin har fått følgende barn:

1. Sigrid Josphine Doris Køhler f. ca. 1883 i Malmö, død 1893 i Odense.
1. Flora Alexander f. 1886 i Randers
2. Eleonore Fanny f. 1890 i Odense

Denne Køhler var omreisende litograf/kartograf i Danmark og Sverige. Han fikk tuberkulose. Han solgte derfor sine identifikasjonspapirer til en annen person for å få penger til å reise til Egypt for helbredens skyld.

Denne andre personen lovet å ta seg av døtrene til Hugo på betingelse av at han fullstendig gled inn i rollen som Køhler. Han skulle ta over yrket hans som litograf. Han skulle til og med ta over rollen som ektemann for Køhlers kone.

Den virkelige Køhler døde i Egypt. Og senere døde hans kone i Danmark. Så den nye Hugo Køhler tok med seg de to gjenlevende døtrene å reiste til Norge hvor han altså døde i Kristiansand i 1945.

Dette er jo en meget spesiell historie som jeg prøver å finne ut av. De to døtrene det er snakk om døde i Norge.

Det jeg lurer på i dette forumet er om noen kan finne ut av når den første datteren ble født i Malmö og hva salgs yrke Køhler eventuelt står oppført med.

Jeg er også interessert å finne ut av familien til Clara Josephine Levin.

Så hvis noen har "snublet" over disse eller har noen gode tips om hvordan jeg ellers kan gå frem for å "finne" dem, så er jeg vedkommende evig taknemmelig