NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2005
Skrivet av: Anna-Sofia Ojala skrivet 2003-02-11, 12:55
Hej Nils och tack för ditt svar!
 
Jag har nu fått bouppteckningen från Stockholm men kunde inte hitta andra arvingar än C.F. och E. Westerberg. Den här forskningen om vår förfäder är faktiskt min fars (Vesa Ojala) revir men jag kan ju berätta att Mathias Lahden (1785-1841) var en husbonde i Sievi och hade flera barn med Sofia Johan Wilhelmsdr. von Köhler (dödsanteckning 12.4.1848 Sievi: ”född von Köhler”). Min farfar hittade något av hennes fader från militärdokumenter men farfars forskning är försvunnit och farfarn död.
 
Vi härstammar från deras dotter Sofia Lahden, senare Lahti, (1830-1897) g. i Alavieska, Finland, 1852 m. Kalle (Karl) Stenholm (1828-1909). Kalle förändrade namnet Stenholm till Ojala efter ett husnamn på slutet av 1800-talet. Jag har inte min fars forskning till hands just nu så jag kan inte berätta mer om de barn men jag ska besöka min föräldrar och fråga om vi kunde skicka några information till dig. Det är ju inte ännu säkert att Sofia von Köhlers fader är det samma Johan Wilhelm som var son till Sven Köhler men det verkar sannolik eftersom brodern Carl Christopher ses att ha bott i Finland också.
 
I Karlskrona levde på slutet av 1700-talet ganska många familjer kallad Köhler eller von Köhler. Där fanns (IGI Sverige) b.a. Sara Sophia von Köhler g. m. Johan Vilhelm Holmsröm med fem barn och Beata Christina von Köhler g. m. Johan von Blanck. Båda två syskonen dog ju i Karlskrona, Beata Christina 1827 och Sara Sophia 1813 såsom deras mor Sara Sophia Winbom 1803 (källa: www.dis.se). Men dessa du kanske redan visste.  
 
Johan Köhler och hans hustru Catharina, bodde också i Karlskrona, hade en son Sven Henrik, f. 19.4.1791. Nämnad efter farfarn Sven? Men spekulation är ju bara spekulation. Nu jag väntar kopior av kyrkoböcker från Karlskrona, födda och utflyttade, och hoppas att hitta Sofia och hennes familj där.  
 
Jag har inte din e-postadress men kanske du kan skicka den mig: anna-sofia.ojala@luukku.com.
 
Mvh, Anna-Sofia Ojala