NULL Skriv ut sidan - Kärrgren

Anbytarforum

Titel: Kärrgren
Skrivet av: Ulf Berggren skrivet 2006-12-09, 20:47
Det var ju lustigt att du återkommer just nu, eftersom som jag denna vecka har forskat vidare på Malmgren!
 
Detta visste jag sedan förut:
 
Nils (Niklas) Nilsson Malmgren. Född 1715. Död 1782 29/6 i Vallbokvarn, St Malm sn. Kusk, sedan hovslagare. Dödsorsak: bröstsjuka. Adress Vallbokvarn, St Malm sn.
Gift 1746 31/10 i St Malm sn med
Anna Kristina Samuelsdotter Wingström. Född ca 1722.
 
I höst publicerade jag en artikel i Nyköpingsföreningens tidning, där det framgick att dessa är förfäder till Carl Lidbom. Det ledde till ett tips från Margareta Edenholm om att Malmgren var från Timmermon i Stora Malm.
Där hittade jag häromdan föräldrarna:
 
Nils Hansson Malmgren. Dragon, sedan ryttare. Gift 1707 28/3 i Stora Malm med Anna Mårtensdotter.
 
Ev. var Nils Hansson son till dragonen Hans med hustru Ingeborg, som också bodde i Timmermon i hfl 1711 och 18-26.
 
Jag kommer inom kort att forska vidare på detta. Troligen har dock Margareta E. redan forskat fram ytterligare uppgifter, men för närvarande nås hon inte på e-post, så det lär klarna senare.
 
Jag har också uppgifter om bland annat en bror till Nils Nilsson Malmgren, men om du har fler frågor är det nog bättre att fortsätta diskussionen under rubriken Malmgren.