NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-29
Skrivet av: Yvonne Strömbäck skrivet 2007-01-27, 23:24
Hej Maj och ni andra som söker era Kylanderanor!
Jag var inne och tittade på Kylander och fann att du har nog liknande problem som jag med härstamningen av Kylandersläkt. Lösningen kanske finns om man kan få ihop pusselbitar från olika håll.
 
Jag har en ana Helena Juliana Kylander, som jag inte hade funnit om det inte varit ett fastighetsköp i Skåne och ett testamente till hennes barnbarn som var mina anor.
Denna Helena köpte alltså en fastighet 1760 i Maglehem(L) i Skåne till sin dotter Brita Christina Kylander, f ca 1722,som hade gift sig här med en prästson Tengvall,som härstammade från Västergötland. Jag har aldrig funnit var Brita Christina Kylander var född
Vad har det med Värmland att göra?
Vet inte.. men i Köpebrevet angavs att Helena Juliana Kylanders make var framlidne fänriken Johan Kylander  ! Han var alltå död vid köpet och jag hade inget mer där att hämta om Johan.
Efter köpet fann jag vidare ett testamente från änkan Helena Juliana Kylander, undertecknat Sturefors 8 juli 1772 i Östergötland. Det var en präst Grönvall i Vist som bevittnat testamentet. Pga detta fann jag henne; (hon är ju trol gift Kylander), som död 1778 05 27 i Sturefors, Vists församling(E). Och fick alltså veta vad Brita Christinas föräldrar hade för namn och yrke och litet om var de befann sig.   Men inget mer har jag funnit.....
 
Sedan var jag på Landsarkivet i Lund och fann  Adam Lewenhaupts bok: Karl XII:s Officerare.
Eftersom han var befäl så borde han finnas där enligt Göran Larsson Arkivarie.
?
 Jag fann två Johan Kylander i denna bok sid 369:
?
1)  Kylander, Johan f 1691 i ? (= står Upläning), sergeant vid Elfsborgs reg; fänrik därst.  
1718 16/6; avsked 1719 30/9. (R.M.)  
?
2) Kylander Johan Fredrik, fänrik vid Savolax fördubbl. inf.-reg 1701 3/3; konfirm.  
s.å. 7/11 (R)
 
  Jag har bara undersökt nr 1 av dem Och fann då:
 
?Efter Hans höghet Kongl. Majts fullmakt  avancerade han till   Fänrik vid Gesene kompani.  
Elfsborgs regemente
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har gått igenom Svars Microfish för Elfsborgs regemente, Generalmönsterrullor
?
år 1718: K 04973, 1719:1,  K 04974; 1719:2 K04975 och fann de uppgifter som  
finns under nr 1) ovan för Johan Kylander f 1691 i Uppland.
 
Johan Kylander nr 2 har jag inte alls undersökt, men det kanske vore fruktbart. Jag har ej möjlighet att göra det nu.
 
Jag har efter det här delgivit Östergötlands genealogiska förening mitt problem med denna familj Kylander.
De kan i varje fall inte nu härleda dem till Östergötland utan menar att man i första hand bör söka i Västergötland, där han tjänstgjorde.
Vad som förbryllar är ju varför Helene Juliana Kylander, änkan uppehöll sig i Sturefors 1772 och 1778 och kanske tidigare.
 
Jag har försökt i Västergötland men gett upp, därför att man inte vet var de kan ha bott.
 Brita Christina Kylander bör ju var införd i en födelsebok någonstans i Sverige, kanske i Dalsland, Västergötland eller Östergötland ????  Kanske någon hittar den notisen en dag, då kanske vi alla kommit ett snäpp längre, förhoppningsvis. Jag kan ju tro att de hade mer än ett barn - min ana. Dalsland, Värmland och Västergötland ligger ju inte så långt från vartannat.
Jag har skrivit ner allt detta för det finns kanske någon annan som får någon id?.
Visst är det trevligt med släktforskning speciellt när man hjälps åt !!
 
Med vänlig hälsning
Yvonne  i  ÅHUS