NULL Skriv ut sidan - Kurck

Anbytarforum

Titel: Kurck
Skrivet av: Klas Kohlström skrivet 2001-06-11, 19:21
Det har dröjt lite, men här kommer mitt slutinlägg.
Jag fann en Jacob född 16/2 1698 med fader Anders Månsson och med mor Margareta Jacobsdotter, och en Jacob född 21/2 1694 med fader Anders Bengtsson - båda födda i Mariestad.  
Jag håller på den förstnämnde, dels då jag tillmäter åldern vid inskrivningstillfället större tillförlitlighet än åldersuppgiften då han dog (se tidigare inlägg), dels därför att hans morfar i så fall också hette Jacob.
Det var mycket få Jacob som föddes denna period. Mellan 1698-1701 var det ingen alls och en Jacob med far Lars 1693.
 
Jacobs andra hustru hänger lite i luften. Varken vigsel eller barn har jag funnit, men hon står som J. Kurcks hustru, och att det skull gälla Jean Kurcks hustru är uteslutet, ty denna Cajsa Josephsdotter dog 1768.01.14.
 
Så namnet Kurcks ev ursprung. Jag håller med dig Mikael om att en trana är ett förträffligt heraldiskt djur. När jag tittade i Elgenstierna hade dock den adliga släkten Kurck, vilket det alltså inte är fråga om här, hjärtan och balkar (tror jag?) i sitt vapen.
Beträffande båtsmansnamnet kan det mycket väl ha varit så att en finne varit dess första bärare, men det kan jag tyvär inte uttala mig om. Så långt har jag inte fört mina forskningar. Tanken är dock utmärkt.
 
Mvh Klas