NULL Skriv ut sidan - Kurck

Anbytarforum

Titel: Kurck
Skrivet av: Klas Kohlström skrivet 2001-04-07, 18:46
Hej Peter och hej Berit!
Nu tror jag att jag till 93,62% har löst gåtan med den gäckande ”adelsdamen” på Torsö. Tack vare Berits tips om Mariestad beträffande Peters och Marias barn. Tack!
Jag hade delvis fel vid mitt första antagande, men också delvis rätt.
Maria hette verkligen Maria Jacobsdotter Kurck! Släktnamnet Wettermä har jag dock inte funnit något annat belägg för än hennes vigselnotis. Det namnet kan, vilket jag antog redan i första inlägget fast beträffande Kurck, ha varit en nykonstruktion inför hennes gifte. Detta är som sagt ganska vanligt.
Än Kurck då? Jo, det är helt enkelt ett soldatnamn, ehuru med ansenligt god klang. Smaka på namnet – det har onekligen militärisk stuns. Det är kort, rappt och har fonetiskt bett – är kort sagt lite explosivt i motsats till Mjuk och Blom. Inga omständigheter hittills talade enligt mitt förmenande för att det verkligen skulle röra sig om ett adelsnamn.
 
Maria är född 10/2 1723 i Mariestad, och föräldrar var Jacob Andersson Kurck, född ca 1696 (var 73 år vid sin död [glömde kolla], men detta är inte hela sanningen, se nedan) död i Mariestad 13/6 1767, och Catharina Jonsdotter. Henne fick jag emellertid ingen riktig kläm på, ty Jacob verkar ha varit gift tre gånger. Tre förnamn på hustrur Kurck fann jag, men jag fann inga data om just Catharina.
Jacob och Catharina gifte sig 2/4 1721 i Mariestad. Deras barn hade, för en borgarfamilj, högst ordinära dopvittnen, och Jacob Kurck titulerades inte vare sig Wälborne eller ens Herr någonstans, vilket stadens honoratiores gjorde.
 
Alltnog, Jacob Kurck var båtsman. Här följer uppgifter ur Marinen rullor för båtsmanskompanier i Västergötland 1729-1802 (1729, 1740, 1789, 1790, 1802):
Han antogs som båtsman 1716 och påstods då vara 16 år, född i Mariestad och i skrivande stund, dvs år 1729, vara 28 år. Denna uppgift höll jag gärna för troligare än den åldersuppgift som står i hans dödsnotis, 73 år, och som är  given av den efterlevande tredje(?) hustrun. För att dock göra det ännu lite besvärligare står hans födelseår som 1690 i AI:2 s 138. Och som om inte detta vore nog, så anges födelseåret i AI:4 s 97 till 1792! – skulle nog ha varit 1692 dock. Nog borde en inskrivningsnotarie kunna se skillnad på en pojke på 16 år och en karl på 26.
Hans rotenummer som ordinarie båtsman var 176. Vicebåtsmannen på nr 176 (eller hur det kallas) hette Burk! De andra namnen för Mariestad var 171 Boja, vice 171 Koppar, 172 Skalle, 173 Råå, 174 Blom, 175 Knapp, 177 Ekman, vice 177 Ljungberg,178 Malm, 179 Blom (jodå, två Blom 1729).
År 1729 kasserades Kurck såsom oduglig - liksom även Burk.  
Den nye nr 176 hette Petter Andersson Kurck. Som födelseort angavs endast Skaraborgs län. Han hette visserligen också Andersson, men varför inte klart ange honom som broder till sin föregångare om han nu var det. Den vaga födelseangivelsen ger åtminstone på mig intrycket av att det inte föreligger något släktskap, utan att Kurck är det gängse namnet på nr 176.
År 1740 är det en ny man på 171 och han heter också Boja. 1789 ännu en ny man Boja och en ny Råå. Året efter en ny Malm och en ny vice 176, Nils Sturck (känns ljudlikheten igen?) - ordinarie heter då Mesan. I hfl AI:2 1757-63 står på s 147 ”Båtsman Kurck el Mesan, Enkan Cajsa 1723 …”. Detta avser troligen båtsmannen Jan Kurck (se nedan) men ändå.
Den 27/11 1747 vigs Jean Kurck - fader Johan[inte Jacob!], kronobåtsman - och Cajsa - fader Josef. Även denne Jan blir båtsman. Det finns det belägg för, bl.a. dödnotisen 28/12 1755. Och inte heller han tituleras ens Herr.
 
Så sent som för två veckor sedan fann jag som dopvittnen i Foss(O) både Baron Kruuse och korpral Kruse och vet med mig att jag under decenniernas gång ha sett fler liknande exempel. Vissa, särskilt äldre, korta adelsnamn lånar sig faktiskt utmärkt som soldatnamn. De blåblodiga må förlåta mina hädiska ord! Alla soldatnamn ser inte ju ut som mitt eget – även det ett soldatnamn nämligen, från Bergslagen. Föregångaren till min namnanfader hette också Kohlström. Därför vet jag att jag  i n t e  är släkt med alla som heter Kohlström, ehuru det är ett tämligen ovanligt namn.
För att så komma med en passande slutkläm, har jag på två sajter (bl.a. på Svenska Heraldiska Föreningens sida) sett uppgiften att namnet Kolström (utan ’h’) skulle ha någon sorts adlig anknytning. Såvitt jag vet är det dock inte mitt efternamn det gäller. Men visst vore det vore kul om någon annan visste bättre besked!
 
Mvh Klas