NULL Skriv ut sidan - Kurck

Anbytarforum

Titel: Kurck
Skrivet av: Klas Kohlström skrivet 2000-10-05, 18:04
Hej Peter!
Din Petter Jonsson är bror till min ana Sven Jonsson Sallander, så jag blev intresserad.  
Strängt taget kallas inte Maria (hon heter verkligen Maria) för mer än Wettermä i vigselboken, ty Kurck står lite ensamt, övergivet och skevt i kolumnen Nomina Parentes.  . Kunde inte flickan ha kommit på ett vettigt förnamn på sin (förment?) adliga pappa?
Vid hennes död 15/5 1784 är i Torsös dödbok noterat, i kolumnen Nomina Parentes: Jacob And. Cathr. Wdr (eller möjligen Wä - lite svårtytt).  
I hennes bouppteckning, Hasslerör 1784 s 693 kallas hon blott och bart Maria Jacobsdotter. Varför ståtade hon inte med namnet Kurck där om nu detta verkligen var hennes riktiga namn?
Det har heller inte lyckats mig att finna någon attest på att en adlig person med namnet Kurck dött det året - prästerna var ju enligt lag skyldiga att göra myndigheterna underkunniga om sådana saker.
O. Sundholm ”Några Ståndspersoners kyrkoboksdata i Skara stift, del 2, sida 335-360, behandlar 85 sådana släktnamn från Torsö, men inte Kurck. På sida 360 tas ovan nämnde Sven Jonsson Sallander, i egenskap av präst, upp med data om familjen. Om brodern Peter skrivs ”Har varit 3 gånger gift och lämnat barn efter sig, hvilka alla äro i bondeståndet.” Det var bara med Maria han fick barn, åtta stycken.
Själv har jag bara läst kh Forsells tunna, lilla skrift - läsvärd den också trots allt. Fint att få gårdarnas alla namn samlade.
 
Min tanke är att Maria bara ville förgylla vigselnotisen med ett spännande namn hon snappat upp. Jag har många exempel på att personer tar sig ett släktnamn vid sin vigsel, så det är inget ovanligt. Därmed vill jag dock inte ha sagt att det ÄR på det viset! Jag har nämligen inte forskat vidare på henne, mer än att jag inte fann någon Maria Jacobsdotter(Kurck) född i Torsö år 1723-25, då hon ska vara född. Jag tar emellertid gärna emot uppgifter på att jag har fel. Det är alltid kul med en återuppväckt adelslinje!
 
Mvh Klas Kohlström