NULL Skriv ut sidan - Kurck

Anbytarforum

Titel: Kurck
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2000-02-04, 23:57
Enligt Torsö (R) vigsellängd gifte sig 28/12 1750 Petter Jonsson, f. 1725, bondson från gården Sanden på Torsö, med Maria Wettermä Kurck. Kyrkoherden på Torsö Nils Forsell, gjorde på 40- och 50-talen ett imponerande arbete när han utredde ägandeförhållandena, skiften och en hel del genealogi för gårdar och människor på öarna i socknen. Meningen var nog att det skulle blivit en sockenbok av imponerande format, men tyvärr kom bara en liten tunn allmän del i tryck. På Skara stifts- och länsbibliotek finns dock förlagan till boken i dels maskin- och dels handskriven form. Där skall han ha kallat Maria för Jakobsdotter utöver namnen ovan, men jag har inte lyckats finna denna hans anteckning. I vigselboken står Mar Wettermä Kurck, så inte ens Maria kan väl anses helt säkert. Detta är hittills den enda noteringen av detta namn jag lyckats hitta i någon originalhandling.
Wettermä-namnet låter i mina öron finskt, vilket kan stämma eftersom Kurck-släkten hade finskt påbrå. I Elgenstierna under Kurck har jag inte lyckats hitta någon lämplig kandidat som passar in på denna Maria och inte någon Jakob heller.
Känner någon till vem denna eventuella medlem av Kurck-släkten kan vara?