NULL Skriv ut sidan - Barlingbo

Anbytarforum

Titel: Barlingbo
Skrivet av: Ingvar Månsson skrivet 2015-11-26, 08:55
Hej! Jag heter Ingvar Månsson och släktforskar nu på Agrell-släkten från Apelvik i Träslöv, Varberg. Det vore intressant om någon har mer info om pastorn i Barlingbo, Johan Agrell. Finns det skrivet Herdaminnen från Visby stift? Gjorde han några avtryck i Barlingbo? Och hur var det egentligen med hushållerskan?
Här är ett nedkortat utdrag vad jag hittills har skrivit om Johan:
 
JOHAN AGRELL
.1822 blir Johan (1781-1851) ”apologist” i Visby. Det betyder att han åter är lärare i räkning och andra ”reala” ämnen, men ej i latin. Är det kusinen, den rike färgaren i Visby, Carl Christian Agrell, som fixat jobbet?  
De flesta som studerat i Lund vid den här tiden brukar bli präster. Johan har dock hittills undvikit den religiösa banan, men i Visby blir han prästvigd 1828. Han är då 57 år gammal!
1832 blir Johan pastor i Barlingbo, en socken i Gotlands inland.  
1834 gifter sig den 63-årige Johan, med änkefrun, prostinnan Charlotta Hornstedt, född Grubb.  
Det dröjer dock till oktober innan Charlotta flyttar från Visby till sin make. Och redan 1838 ”bor de efter ömsesidig överenskommelse var för sig”. Johan har dock hela tiden i Barlingbo en hushållerska, Anna Lovisa Nordahl. Hon föder 3 oäkta barn, trots det får barnen ”hyfsade” dopvittnen. Lagstiftningen hade då blivit ”mordernare”. Det gick, att utan straff föda 2 oäkta barn, men sedan skedde ”anmälan om laga beivran, expedierad till länsman”. Är det Johan själv som skriver anmälan av sin ”hushållerska”? Den äldste sonen kan börja på gymnasiet i Visby när Johan dör 1851.  
Varför gifte sig Johan egentligen? Har Johan ett förhållande med den 34 år yngre hushållerskan? Johan dör av ”ålderdomssvaghet”, 1851 i Barlingbo, 70 år gammal.
Det är från bouppteckningen man kan läsa om hur äktenskapet fungerat. Charlotta Hornstedt är närvarande, men det är hushållerskan som uppger boets tillgångar.. Dessutom hade Johan slarvat med boställets underhåll som ”möjligen tillkommit genom den avlidnes vårdlöshet”.
Johan hade avsagt sig sin giftorätt genom äktenskapsförord. Och Charlotta Hornstedt redovisar nu för alla sina ägodelar före äktenskapet. Men hon verkar bli heligt förbannad när hon får reda på att Johan har skänkt tre fastigheter, förvärvade under äktenskapet, till hushållerskan Anna Lovisa Nordahl och hennes barn! Den juridiska texten är sedan krånglig, men jag tror att Horrnstedt lyckas få tillbaka halva värdet av fastigheterna. Och behållningen av boet verkar bara bli 384 Rdr. Jag förmodar att några småsummor skickas över till  brorsbarn i South Carolina och till Apelvik.  
Charlotta Hornstedt, född Grubb, flyttar formellt, 1851 till Lärbro socken på norra Gotland. Där har familjen Grubb ett stort gods. Men hon återfinns inte i några husförhör i Lärbro. Försvunnen?