NULL Skriv ut sidan - Kråka

Anbytarforum

Titel: Kråka
Skrivet av: Suzanne Wallén skrivet 2009-03-02, 13:07
Hej Lars-Ola!  
 
Jag vet egentligen inte mer än du om varifrån namnet Kråka på dessa personer kommer. Har inte heller lyckats få klarhet i källorna till Sven Kråka.  
 
Mina uppgifter om namnen Sven, Måns och Nils Kråka har jag hittat i Roy Ernereds Rekonstruerade familjer och familjerelationer. Ränneslöv (N). 16xx-1779. Roy är mycket noga med att påpeka att det kan finnas fel i hans listor, så det jag fått fram är inte några i egentlig mening bekräftade uppgifter. Det är därför jag vill forska vidare på dessa Kråkor, och framför allt få bekräftat eller dementerat att deras far är samma Sven Kråka som uppenbarligen verkade i Lund. Denne Sven Kråka nämns bl a i följande tidigare inlägg här:  
Marianne Anderssons inlägg  
Barbro Södermans inlägg http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=163012#POST16301 2
Niklas Hertzmans inlägg  
 
Att brödernas pappa heter Sven är ju tämligen uppenbart, eftersom de heter Svensson, men mer än så finns väl inga bevis för så vitt jag vet. Det vore väldigt intressant att få reda på om nå'n vet varför de (och eventuellt pappan) tog namnet Kråka!  
 
Hälsningar,  
Suzanne.