NULL Skriv ut sidan - Kråka

Anbytarforum

Titel: Kråka
Skrivet av: Suzanne Wallén skrivet 2009-03-01, 14:53
Hej!  
 
Jag har med stort intresse läst alla inlägg här om de olika delarna av familjen Kråka, speciellt om de med ursprung i Halland.  
 
Även jag har Sven Kråka (ca 1630-1724), född i Ränneslöv, bland mina anfäder, 12 generationer tillbaks. Min koppling till Sven Kråka går genom Måns Svensson Kråka, Sven Månsson Kråka, Nils Svensson Kråka, Pernilla Nilsdotter Kråka, Nils Gunnesson, Olena Nilsdotter, Jöns Petter Persson, Neta Jönsdotter och till min gammelmormor Gerda Ljungdahl.  
 
Är det nå'n som vet om min Sven Kråka är samma Sven Kråka som nämns i tidigare inlägg här, dvs den man som var verksam i Lund? Rent tidsmässigt kan det ju stämma... Och med tanke på att sonen Måns (född 1648) var nämndeman, och både sonsonen Petter Corin (född 1692) och dennes son Magnus (född 1721) var länsmän, så verkar det väl åt det troliga hållet...?  
 
Om det är samma Sven Kråka, så borde det betyda att han var gift inte bara två, utan tre gånger. Frågan är vad hans första fru i så fall hette? Här har nämnts fruarna Anna Larsdotter Almgren och Anna Christina Berckman, samt en dotter, Ingeborg (född 1672). Min anfader Måns Svensson Kråka och hans bror Nils Svensson Kråka skulle i så fall vara drygt 20 år äldre halvbröder till Ingeborg.  
 
Är det nå'n som kan klargöra det här med Sven Kråka ytterligare? All information som kan hjälpa mej att reda ut begreppen tas tacksamt emot!  
 
Tack på förhand!  
Suzanne.