NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2005
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2003-06-02, 17:41
Hej Linda !
Jag har inte forskat något nämnvärt på Krutmeijer från Ystad, men kommit i kontakt med en del via ingiften och så i min egen släkt. Mitt tips är att du försöker hitta Malmö Fornminnesförenings Årsskrift 1942, där finns en artikel skriven av stadsarkivarien i Malmö Leif Ljungberg Släkten Krutmejer. Några anteckningar om en gammal Malmösläkt. Jag skall ha kopior någonstans här hemma, men kan inte hitta dem för tillfället, så jag kan inte tala om vad som står där exakt, men om mina anteckningar är korrekta, så skall rådmannen i Ystad heta Herman Henriksson Krutmeijer, född 1658 och död 1702.
Han skall vara son till Henrik Hermansson Krutmeijer och Margreta Sifversdotter Kofoed, född omkring 1642 och död 20/3 1704 (gift 2:o med Ifvar Larsson Weibull). Så du verkar ha blandat ihop det lite ovan i dina uppgifter. Ivar Larsson skall vara styvfar till barnen Krutmeijer.
Henrik Hermansen Krutmeijer är son till Herman Jostsen Krutmeijer, borgmästare i Malmö och död där 20/2 1653 och Kirstine Söffrensdatter. Mycket mer om honom finns att läsa i AU Isbergs böcker Bidrag till Malmö stads historia. Häri finns även en hel del familjeuppgifter.
Margrete Sifversdatter Koefoed var dotter till Sifver Koefoed (1616-1665), borgmästare i Ystad och Birgitte Henriksdatter Solter (-1677). Det finns flera generationer bakåt. Det finns säkert även en del skrivet om dessa släkterna i O och G Palmes bok Släkten Palme intill år 1815.
 
Hoppas att du har fått lite nya ledtrådar att dra i.