NULL Skriv ut sidan - Krak / Kraak / Krååk

Anbytarforum

Titel: Krak / Kraak / Krååk
Skrivet av: Kenneth Bengtsson skrivet 2012-11-25, 00:11
Några inlägg från Malmö Sankt Petri
 
 
Malmö Sankt Petri FI:1 (1698-1728) Bild 210 / sid 29 (AID: v104092a.b210.s29, NAD: SE/MSA/00619)
1704 Augusti
”d.26 om afftonen Begrofs HospitalsFöreståndarens Wälbde: Nils Wandalins hust. Helena Kråka i Tyska kyrkian,  
barnfödd i Norre Asbo härad af Echta föräldrar, Fadren Befallningzman Håkan Kråka, Modren h.Ingri Andersdotter.  
dödde d.22 Aug. sedan hon lefuat i Werlden 28 åhr, 2 månader och 3 wechor.”  
 
Malmö stad rådhusrätt och magistrat 1 F2A:35 (1710-1710) Bild 1720 / sid 335 (AID: v159500.b1720.s335, NAD: SE/MSA/00811)
”All denstund Förmynderskapet för Sahl:Wandelins lilla dotter Ewa Lisken som är min Sal:Brordoters dotter, ähr aff barnets  
Sahl:Fader migh och min k:Brorson Regements Auditeuren Jonas Kråka Uppdragit, och iagh dels för min ållderdom, och en dels  
för iag från Sterbhuuset boendes är, intet all tid kan eller förmår wara wed handen och tillstäde, at observera, hwad en  
Förmyndares plicht för det omyndige barnets nytta fordrar, serdeles när Räckningarne skola Clareras, inventeringen skeer  
och något blifr Auctioneratetc. ; Ty hafwer iag förmått min k:Swåger Hr:Rådmanen och Stadsbookhållaren Ehrborne och Högachtat  
Hr:Niels Jönson, att wara min Fullmächtig och i mit stelle tillstädes, när något som barnets jnteresse angår hafwes förhänder  
eller företaget blifwer i hwarom han mig och försäkrat. dess till wisso under min egen hand och Signete.  
Datum Mallmö den 29 May Ao: 1710”
               Swen Kråka
                  (L.S.)
 
Malmö stad rådhusrätt och magistrat 1 F2A:35 (1710-1710) Bild 1790 / sid 349 (AID: v159500.b1790.s349, NAD: SE/MSA/00811)
”ANNO 1710 d:4 Juny: woro uppå Hr Secreterares och Postförwaltarens utj Lundh Hr Swän Kråkas,  
samt Regementz Auditeurens q Madame Catharina Silnäa, och Sal. Hr Regementz Secreterarens  
Öhlrichs Enkas Madame Wandelins Reqvisition, undertecknade utj Stärbhuset effter afledne  
Hr Inspectören och Hospitalsförwaltaren Nils Wandelin, som sidstl: dn 26 May, genom döden  
afliden är, till att efftersee och Inventera bemte Huusets ägendomb, som genast dagen efftr  
dess död, af Rådmannen och Stadh Bokhållaren Nils Jönsson blef försegladh, och dehla den  
samma Creditorerna och bemte Sal Wandelins Ennda dotter Ewa Lisken Wandelin om sina Femb åhr  
gammal, emillan hwilcken han afladt med sin någre åhr tillförne aflidne Käre Maka,  
Madame Helena Kråka; Warandes tillstädes dess Närmaste anhörige här å ohrten,  
Nembl: Hr Secreteraren Kråkas Fru Käraste Madame Anna Christina Berchmans, Madame Catharina Silnäa,  
och Madame [uppehåll] Wandelin; Hwaruppå Qwarlåtenskapen uthaf Stadhens förordnade worderingzmen  
Christopher Crumerov, och Jochum Holst Taxerades, och befants som fölljer.”