NULL Skriv ut sidan - Krak / Kraak / Krååk

Anbytarforum

Titel: Krak / Kraak / Krååk
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-06-27, 13:59
I Gunnar Bergströms Stora sjötullen & Lilla tullen i Skåne, Halland och Blekinge samt på Gotland 1658-1765 : biografiska anteckningar (s 72) står endast om Sven Krag (som han kallas där) 444. Krag, Sven, tullskrivare i Lund. 1682/3 omnän. i Knutsg att toldskr vid St Mårtens Port + 1685 bet d 24/9 för klockringn. [se tillägg III] Dotter: Sara dpt 1683 9/5. Enligt supplementet till samma bok (s 18) svor han 1682 21/3 trohetsed som tullskrivare vid LT i Lund.
 
Jag kom att tänka på att jag skrev en artikel om postmästaren/domkyrkoinspektorn m. m. Sven Kråka för något år sedan, En oresonlig herre : Domkyrkoinspektorn och postmästaren Sven Kråka i Lund. Där undersökte jag litteratur och källor om honom, och i Ernst Grapes bok Postkontor och postmästare (Stockholm, 1951, s 311) samt i artikeln Sven Kråka såsom postmästare i Lund (Lunds Dagblad 24/7 1924) får man veta att Sven Kråka hade fem barn med sin första hustru, bland annat dottern Ingeborg, gift 11 juli 1692 i Lund med Sven Windrufva i Borås, sonen Jonas, student vid Östgöta nation i Lund 1685, landssekreterare i Pommern, död 1706 samt sonen Laurentius, född 1671 28/12 i Lund, student i Lund samt i Wittenberg i Halle, rektor i Ystad 1694, prästvigd 1700, kyrkoherde i Räng samma år, kontraktsprost 1727, död 1728 27/2. Angående Sven Kråkas första hustru (död ca 1681 i Lund) anges det den 9 mars 1681 i Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv att haffuer Secreteraron Suend Kråka udlofued Arff til sine 2:de Sönner paa sin Sl: hustrus wegne och att h:r Landtztingz Secreteraren Suen Kroka utlofuet till sine tuende Söner till Arf effter deris Moeder 600 Dr och dem der for forsekrat i sin gård hage och lÿcke (Lunds rådhusrätt och magistrat FIIa:1, s 50, 70).
 
Eftersom det noteras 1681 att Sven hade två söner med sin första hustru, medan dottern Ingeborg också är känd, kanske man får anta att de två andra barnen (av de sammanlagt fem, som Sven Kråka ska ha haft med sin första hustru enligt Grape och artikeln i LD), var döttrar? Eller ska man tolkas notisen 1681 som att Sven Kråka endast hade två söner?
 
Mvh, Markus