NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-15
Skrivet av: Stefan E Sundbäck skrivet 2004-02-14, 00:57
Hej igen, Karina!
 
De uppgifter jag har om Esaias Konst är i stort sett samma, som Du redan har. Mina uppgifter har jag fått genom HisKi-databasen.
 
Det är komplicerat med släkten/släkterna Konst och deras ursprung. I Torneå vet vi att de första omnämns strax efter stadens grundläggning 1621. De första uppgifterna om Konst/Konsti härrör från 1629. Lasse Konst/Konsti och Olof Konst heter de, som omnämns tidigast.
 
Den bäst kände medlemmen av släkten Konst i Tornedalen är brukspredikanten Michael Andreae Constenius, som enligt Hernösands stifts herdamine är son till en borgare i Torneå. Denne borgares namn bör då ha varit Anders Konst. Constenius är ju en s.k. latinisering av Konst. Den beräknade tidpunkten för brukspredikantens födelse är omkr. 1645. Vid denna tidpunkt verkar det inte ha funnits någon Anders Konst i Tornedalen. Däremot flyttar en borgare Anders Konst in till Torneå på 1660-talet. Denne kan mycket väl ha varit brukspredikantens far. Men det innebär att brukspredikanten inte var född i Torneå. I herdaminnet nämns att Michael Constenius studerade vid universitetet i Åbo, vilket har gjort att vi håller för troligt, att han var född i den finländska delen av det dåvarande svenska riket. Den mest frekventa studieorten för ungdomar från Torneå har annars varit Uppsala. Det finns vid mitten av 1600-talet Konst/Konsti i Finland. Via HisKi har vi bl.a. sett att det finns Konsti i mitten av 1600-talet i Savolax (Sulkava, Rantasalmi och Juva). I trakterna av Euraåminne verkar en släkt Konst ha funnits vid mitten av 1700-talet och på en karta för gamla staden i Raumo från 1842 finns gården Konstar utmärkt. Den är belägen i grannkvarteret till Rådhuset i hörnan av Gamla kyrkogatan och Prästgatan. Med tanke på läget, är det väl inte helt otroligt att den hör till stadens äldre bebyggelse med rötter tidigare än 1842. Det har dock inte gått vare sig att verifiera eller falsifiera något samband mellan Konst i Torneå och Konst på något av dessa ställen.
 
Samtidigt med Esaias Konst finns i Björneborg även en Hezekiel Konst. Kan inte säga om de båda har någon inbördes relation, men det är väl inte helt otroligt.
 
M v h, Stefan