NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-15
Skrivet av: Kjell Mäki skrivet 2002-11-03, 18:46
Hej Tomas!
 
Det att Nils kan ha fått namnet från gården var brukligt i Tornedalen och Finland förr i tiden. Så var det även för min fffff Isak Hurulin, han flyttade 1844 från Haapakylä till Juoksengi och gården Mäki, även Isaks broder Johan Peter flyttade till Juoksengi och blev bonde på Outinen och hans ättlingar heter Outinen idag.
 
I dag har jag varit och kollat upp lite om Ida.
 
Jag har kommit fram till att hon och maken mest troligt gifte sig på finska sidan i Karungi f:s kyrka 29/12 1901, för de finns inte i Karl Gustafs vigselbok. Ida är noterad först 11/7 1902 i flyttningsboken, i den heter hon Nilsdotter Konstenius och är född 1879-07-13, och hon flyttar från Finska Karungi, dvs. församlingen Karungi. Samma datum har hon när hon finns i Kukkola, dock heter hon bara Konstenius där.
 
När första barnet föds 1902-07-06 i Kukkola, Karl-Gustafs, heter hon Ida Nilsdotter och är född 1879-07-13 el. 19 det var lite otydligt skrivet. Familjen flyttar 1904 till Nedertorneå och Kattilsasaari, där heter hon Ida Nilsdotter Konstenius och är född 1879-07-30!
 
Kan det vara så att hon har två födelsedatum beroende på vilken tideräkning man tar efter? Ryssland/Finland kanske hade en annan än vi i Sverige vid den tiden? Det kan nog någon annan svara på.
 
En annan sak som du kan göra, du kan skriva till församlingen i Finland och fråga vad de har för uppgifter om din Ida. För så gjorde jag på min ffm som var född i Finland 1885.
Adressen kan man säkert ta fram på nätet.
 
Mvh Kjell