NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-15
Skrivet av: Stefan E Sundbäck skrivet 2002-10-20, 01:23
Hej, Tomas!
 
Det var just detta jag trodde/befarade! Karunki är den by, som kanske mest kan sammanknippas med släkten Konst, eftersom prästen Michael Andreae Constenii (c. 1645-1709) son Elias Constenius (f. c. 1680), borgare i Torneå, ägde en gård i Karunki, vilken efter honom kom att kallas just Konstenius. Elias hade en sonson Nils Michaelsson (Mickelsson) Constenius (1751-1802), vilken just var husbonde på gården Konstenius i Karunki. Det är bland hans efterkommande som namnet Nils är frekvent i släkten. Det kunde vara en gissning (kvalificerad???) att Din Nils kunde vara ättling till t.ex. Nils Petter Nilsson Constenius (f. 1783), g.m. Eva Brita Wikberg (1781-). Observera att detta nu är en gissning, jag har inte haft möjlighet att följa denna släktgren längre än till c. 1820. Jag vet dock att deras son Per/Petter Daniel Nilsson Constenius (f. 1812) förekommer som dräng 1830 på Jerijärvi 4 Laakso i Övertorneå sn. Nils Petter Nilsson hade dessutom en bror handlanden Olof Nilsson (f. 1791), g.m. Cajsa Persdotter, infl. från svenska Karungi till Alatornio år 1827 tillsammans med sönerna Olof, f. 1822 22/4 o. Johan, f. 1825 6/11. Teoretiskt kunde Din Nils vara ättling till någon av dessa.
Det som komplicerar saken något är att gården Konstenius i Karunki någon gång omkring 1809-1810 synes ha gått från släkten Constenius (möjligen i samband med fredsslutet i Fredrikshamn 1810). Till gården kommer, troligen på 1810-talet, en Johan Johansson som husbonde på gården. Vi har försökt få fram om han på något sätt kunde ha släktskap med vår släkt Constenius. Det har dock inte gått att påvisa. Likväl ärver hans ättlingar - enligt finsk sed efter gården - efternamnet Konstenius. Nu förefaller inte Nils förekomma som förnamn i denna släkt, vilket torde innebära att Din Nils och Din Ida kommer från det jag kallar för vår släkt. Dock saknar vi ännu själva länken mellan Din Nils och den övriga släkten. Det kunde vara klokt att på något sätt försöka få fram vem som var Nils far. Det kunde nog ge svaret på våra frågor!
 
Bästa hälsningar!
Stefan