NULL Skriv ut sidan - Kolmodin

Anbytarforum

Titel: Kolmodin
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2016-01-05, 14:00
Jag har också funderat över denne Lars Carlssons ursprung, för liksom Paul har jag inte heller sett honom bära namnet Gers i källorna. Sjöström anger ju dock att Lars Carlsson ska ha studerat i Lund, och i Lunds universitets matrikel 1667-1732, sid. 57, inskrevs den 17 mars 1696 »Laurentius Caroli Gers Scanus» som student. Frågan är om denne verkligen är identisk med klockaren Lars Carlsson? Det stör mig nämligen att namnet Gers aldrig dyker upp i källorna i samband med klockarfamiljen i Fjelie, så det kanske är Sjöström själv som gjort identifieringen?
 
När jag sökte efter något helt annat gjorde jag förresten nyligen ett spännande fynd i Stora Harrie katekismilängd 1687. På sid. 29 i denna längd finner man »Carl Larsons Gers dott. Maria Carls dotter, sohn. Lars Carlson», och det är ju ganska suspekt att det märkliga »Gers» och »Carl» dyker upp tillsammans i Skåne vid en så lämplig tidpunkt?
 
Det är i övrigt väldigt tunnsått med uppgifter om hans verksamhet som klockare, och det enda jag fått fram är att han år 1703 av guvernören begärde tillgång till ett kyrkohus (Lunds domkapitels protokoll 1703 28/10, § 3) och att han närvarade då stiftets präster, kyrko- och skolbetjänter lämnade huldhets- och trohetsed till drottningen (Lunds domkapitels protokoll 1719 7/8, § 1), men  annars ingenting.