NULL Skriv ut sidan - Kolmodin

Anbytarforum

Titel: Kolmodin
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2016-01-04, 19:20
Tänkte jag skulle damma av diskussionen om klockaren i Fjelie Lars Carlsson Gers och h.h. Annika Michaelsdotter Hartenbecks bakgrunder.
 
Deras liv flätar också in lite andra släkter bl.a. Kall (Kahl) och Kolmodin, men eftersom tidigare diskussioner förts under Kolmodin, så skriver jag här. Moderator kan flytta det om det passar bättre någon annanstans.
 
Vad vet vi egentligen om Lars Carlsson Gers? Varifrån kommer uppgiften med namnet Gers ifrån? Det är ingenting som jag stött på i kyrkoboken där han kallas Lars Carlsson.
 
Lars Carlsson dyker upp på Fjelie 23 i mantalslängden 1699. Han är då ogift. År 1703-10-13 gifter han sig i Fjelie med pigan Karna Persdotter. Med henne får han två söner:
 
Jonas född 1704 död 1706 (ej påträffad bland de födda, men bland de döda)
Daniel född 1705 (eller 1706 boken är svårtolkad) död 1755. Rusthållare på Fjelie 9.
 
Frågan är vem är dessa sönerna döpta efter? Efter att i huvudsak sysslat med skånsk forskning så får jag en magkänsla av att här finns en koppling uppåt landet.
 
Vi vet sedan att Lars Carlsson gifter om sig 1709-10-06 i Fjelie med Annika Hartenbeck född c:a 1682 i Simtuna-trakten.  
 
Paret får sedan tre barn:
 
Christina född 1712 gm klockare Truls Björk i Sankt Peders Kloster
Michael född 1714 gm Sara Maria Kall född 1716-10-28 i Farstorp. Hon säges komma från Kärrstorp vid vigseln (Östra eller Västra är oklart).
Catharina född 1718 gm klockare Anders Lanaerus i Hörby
 
Samtliga tre barn kallar sig Kolmodin i efternamn. Kopplingen till Kolmodin-släkten norrut i Sverige är oklar, men en möjlig koppling går via Annika Hartenbecks moder som kan varit född Kolmodin.
 
Sara Maria Kall är för övrigt dotter till kvartersmästaren sedermera kornetten vid Månstorps kompani Petter Kahl (i kyrkoboken) eller Kall (i generalmöstringen) och Bengta (Benedicta) de Fine.
 
Petter Kahl (Kall) bör höra till Bohus-släkten Kall och överförs 1713 till Norra Skånska Kavalleriregementet från Skånska Ståndsdragonerna där han varit furir. Det finns ett Bohus kompani där, men några rullor före 1716 har ej påträffats. I Bohus kompani finns 1716 en förare Anders Kall 25 år, född i Bohuslän.
 
Hon har två påträffade syskon;
 
Didrik Christopher född 1712-01-09 i Farstorp
Gabriel född 1718 i juni i Fosie
 
Brodern Didrik Christopher hamnar småningom i Karlshamn och får många barn bl.a. en dotter Anna Charlotta Kall, gift med rektor scholae herr magister Lars Biörk. Kan detta vara sonen Lars född 1747 till ovannämnde klockare Truls Björk?
 
Jag tror en väldigt viktig pusselbit till hela denna härva är att finna ut klockare Lars Carlssons ursprung. Alla uppslag är välkomna.
 
/Paul