NULL Skriv ut sidan - Kobb

Anbytarforum

Titel: Kobb
Skrivet av: Bo Lundblad skrivet 2011-05-14, 20:47
Hej
Jag har just börjat släktforska.
Min morfars mor hette Hildegard Helena Maria Kobb f 1864 var den yngste av 8 barn till Lorentz Kobb f 1811(sadelmakare,vaktmästare,cafeskänk?) och Mathilda Charlotta Östergren f 1827.Lorentz måste ha avlidit 1864-65 då Mathilda Charlotta står som änka när hon flyttar från Adolf Fredrik till Clara församl. 1866. I maj 1867 avlider även hon.  
Jag undrar: 1)Varför hittar jag ingen Lorentz Kobb i någon av Sthlms församlingars dödsböcker? Han kom till Stockholm i nov 1836 från Helsingborg (St Nicolai?) och jag tänkte han återvänt dit men inget i ngn dödsbok där heller.
 
2)Vidare: Lorentz far verkar ha varit en viss Petter Kobb (hattmakare i Helsingborg) och avliden i Helsingborg 21/8 1827. Men i Sthlm avled en Petter Kobb
8/12 1828 (boupteckn Sthlms stadsarkiv).Enl testamente en bror MS Kobb i Kristine förs. Göteborg.Denne MS Kobb far till en Pontus Kobb gift med Hilda. Dessa två var i mitten på 1860-talet i Sthlm (mantalslängder) - alltså i samband med Lorentz och Mathildas sista år i livet.(slump eller släkt?)Jag undrar om någon känner till några kända släktband mellan Helsingborgs-Kobbarna och Göteborgs-Kobbarna. (anm: Pontus hade två systrar gifta med resp en hattmakare och en smed i Helsingborg!) mvh Bosse