NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2014
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2014-02-01, 21:16
Nils, angående Håkans Sunesson Klints barn, så har du själv i SoH 1999:1 (kompletteringar s. 266) noterat en dotter i Håkans andra gifte, Gunnel, som ska ha varit omyndig 1697. I en not hänvisar du till Östra härads dombok 1697 VT §36. Dessvärre tycks mål 36 vid vintertinget avse något helt annat (åtminstone när jag jag tittar i de renoverade böckerna på ArkivDigital). Kan du se över denna hänvisning? Jag antar att du utifrån Gunnels status som omyndig fört henne till andra giftet, men kan hon vara omyndig av någon annan anledning och vara den som avses i domboken redan 1670? Framgår något mer om Gunnel i domboken 1697?
 
Angående Sune i Sälleryd så skriver Göran Sparrlöf att det på 1610-talet [fanns] en ryttare och nämndeman i Sälleryd, som hette Sone (Om släkten eller släkterna klints ursprung, SoH 1988:3-4). Jag har inte funnit någon nämndeman Sone/Sune i Sälleryd när nämnden uppräknas i domböckerna i början av 1600-talet. Göran hänvisar å andra sidan till landskapshandlingarna och Älvsborgs lösen II. I domböckerna finner man i stället under första decenniet av 1600-talet en Sone i Solagård (Nye (F)) och lite senare i början av 1610-talet en Sone/Sönne/Sune i Skäggaby (dvs. Skägganäs, Nye (F)). Kan det vara frågan om samma person i Solagård, Skäggaby och Sälleryd?