NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2006
Skrivet av: Håkan Dackman skrivet 2005-11-20, 10:13
Rebecka Klerck och Hedvig Klerck efterlyses. De levde båda som änkor 1755.  
 
De var döttrar till Otto Klerck, som levde i Röinge i Stoby 1711 21/12 men var död 1713 7/11.  
Hans första hustru var Elisabeth Pedersdotter Jyde, död 1698 30/1 i Ystad S:t Petri. Han gifte om sig 1700 19/6 i Hästveda med Mätta Hansdotter, begravd 1737 22/4 i Ystad S:ta Maria.
 
Rebecka och Hedvig finns omnämnda i arvsskiftet 1755 efter Ottos syster Judita Sofia, änkeprostinnan Warberg. I den tjocka bunten kring detta i Ystads rådhusrätts inneliggande handlingar i LLA finns avskrifter av deras fullmakter så det är klart att de levde då, men det finns ingen uppgift om var de bodde.
 
Rebecka gifte sig 1717 16/7 i Karlskrona Tyska med Martin Högstedt, smedmästare i Kalmar (enligt Leijonhufvud i Svensk släktbok 1906, jag har kontrollerat i vigselboken men den är rätt svårläst så jag är inte säker på att namnet är rätt uppfattat).
 
Några andra uppgifter om de båda har jag inte funnit. Rebecka bör (av åldersskäl) ha varit dotter till Elisabeth, vem som var mor till Hedvig vet jag inte. Stobys kyrkoarkiv har brunnit så där finns inget att hämta. Jag är tacksam för alla uppgifter om dem
 
Håkan Dackman