NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 mars, 2008
Skrivet av: Bengt Rydh skrivet 2008-02-28, 17:59
Ulrica,
Uppgiften om Paul Kindbergs militära karriär före 1709 är ny för mig. Dock hittar jag nu dessa på en CD som följer boken Älvsborgs Regemente under 374 år där det också anges att han slutade vid regementet 1703. Frågan är vad han gjorde under tiden fram till 1709.
 
Om du bland uppgifterna från krigsarkivet har mer specifika källuppgifter skulle jag vara tacksam att få ta del av dessa. Jag har inte ägnat mig åt källstudier i det militära materialet kring Paul Kindberg men det kanske är läge att titta lite på detta nu. Kanske finns här någon ledtråd till Paul Kindbergs ursprung. En gissning är att namnet Kindberg har med häradsnamnet Kind att göra.
 
Tyvärr har jag slarvigt nog ingen källuppgift avseende noteringen att David Kindberg var fältskär. På ovansnämna CD finns David Kindberg upptagen som soldat under Kåhult, antagen 17430307 och med avsked 1747.
 
När det gäller uppgiften om Catharina Wirganders härstamning till Jöns Skytte är jag något förvirrad. Jag antar att du här avser härstamningen till kyrkoherden i Åker, Jonas Jonae Dusaeus (d. 1607) och hans hustru Anna Larsdotter vars mor, Botil Kåse, var av frälsesläkt med bl.a. Jöns Skytte som ana. Här har jag en notering (...också den från en tid när jag var slarvig med att notera källor) att den dotter som var gift med Nicolaus Ahasveri, och från vilken Catharina Wirgander härstammar, var dotter till en annan hustru till Jonas Jonae Dusaeus. Här kan jag dock mycket väl ha blandat ihop uppgifterna. I herdaminnet finns ingen uppgift om att Jonas Jonae Dusaeus skulle varit gift två gånger.