NULL Skriv ut sidan - Kempff

Anbytarforum

Titel: Kempff
Skrivet av: Ulla-Britt Holmqvist skrivet 2004-01-26, 18:56
Hej Sigurd!
 
Ursäkta dröjsmålet, men jag har varit tvungen att resa en hel del den senaste månaden.
Du frågar om jag har kyrkoboksanteckningar om släkten Sundberg.
Svar inte så mycket.  
1727 15 jan begrofs Fiskalen Sundbergs dotter på Kråk, Jungfru Gustina, som avsomnade 4;de dag Juhl, atas 19 år.
Elsa Sundberg gift 1720 6/5 med Fiskalen Herr Fagerstedt.
 
Däremot har jag en del småplock från Sunnerbo domböcker:
Kommissarien Anders Sundberg gift med dotter till Änkepastorskan Madame Elisabeth Wirdania?  (omgift med  Kyrkoherde Spegel (Agunnaryd), klagar 1726 över sin hustrus fädernearv.
Dotter till Kommissarien Anders Sundberg född i Ramsås, Agunnaryds sn, döpt till Elsa Christina.
 
Sunnerbo dombok 1734 el 35: I anledning till Kyrkoherden Mag. Nicolai Osanders gjorda anhållan blev efterskrevne, honom för pengalån av förrymde Commissarien Anders Sundberg, pantsatta och på trenne ting uppbudna Guld och Silver, varandes 3dje uppbudet d 7 juni 1733, nu till behörig auction av Rätten vägt och värderat, näml.
1 guldkedja med amulerat hjärta 3 3/4 ducat  16.28
3 st långskafta silver skedar 12 lod         13.18
1 par drivna oförgyllda silverstop med
3 knoppar under botten 18 lod                18.00
1 inuti förgylld liten silvertumblare
med bokstäver GEW (försleten?) 2 lod      2.08
1 silverbälte bestående av 15 st förgyllda  
silverstycken, tillsammans 24 lod            30.00
tillsammans 96 daler.
 
1744  1 juni:Fänriken Johan Lund instämde Crono Befallningsmannen Hans Joachim Kempff för att denna köpt Markaryds Gästgivargård trots att salubrev var utfärdad för honom. Fänrik Lund redogör för olika räntor och lån…..Sammaledes det Herr Befallningsman Kempff d 28 Nov 1739 på avhandl. Om Markaryds Gästgivargård med Herr fänrik Lund mottagit sin svågers Herr Gabriel Sundbergs sedel på 300 Dlr Smt att påföljande jul bekomma, än har Herr Befallningsman Kempff d 27 Aug 1742 förmält sig hava likviderat med Herr Fänriken om 1741 års interesse (=ränta) för det i Qvänneberga sterbhus stående 300 Dlr stående Capital, vilket även Herr Fänriken även clarerat och betalt……
 
Det är lite luddigt uttryckt. Kan dödsboet ha något med dödsboet efter Johan Sundberg och Elsa Ekegren att göra???? Fänrik Lund visade sig senare vara svåger till Hans Joachim i en  förlikning dem emellan vintertinget 1745 §52 : Med min Svåger Herr Fänrik Lund och min kära Syster haver jag uti vänlighet överenskommit om Markaryds Gästgivaregård. Köpet transporteras till svågern och systern.
 
Svågern hade tidigare varit sergeant i Västergötland med boställe Ekefjäll i Skaraborgs län – framgår av sommartinget 1745.
Jag har hittills läst Sunnerbo domböcker t.o.m. 1747 och jag ska snart beställa ytterligare några volymer - det kanske kommer mera!
 
Jag känner rätt väl till Ryssby. Mamma var född där, så jag har gjort åtskilliga besök där.
 
Hälsningar Ulla-Britt