NULL Skriv ut sidan - Kebbon / Kiebon

Anbytarforum

Titel: Kebbon / Kiebon
Skrivet av: Leif Elmhov skrivet 2003-06-30, 18:49
Hej Lasse Kebbon!
Jag har ofta stött på namnet Kebbon vid mina besök på Hovrättsarkivet i Jkpg. Senast idag fann jag följande i dombok Uppvidinge hd 1729 vintertinget:2/4 eller ? Norra Wästanåkra i Ramnåsa By, bestående af 3/4 mantahl, af Ehrewyrdige Höglärde Hr Magistern och Kyrkioherden Anders Hielm, vice Häradzhöfdingen Ädel och Högachtad Hr Johan Colliander och CronoUpbördzman Ehrborne och Wälbetrodde Hr Erland Kebbon, som de sig tillhandlat af Per Larsson i Norra Wästanåkra och Gunne Månsson ibm, för Contante penningar 400 D.Smt - - - -
(Ramnåsa = by i Dädesjö sn)
Vid sommartinget i samma hd 1729-05-21:
71.Uppå laga skiedt instämmande af Capitainen Wälborne Hr Gerhard Ehrenschantz angående en obligations återfående, uppå 100 D.Smt, dat: åhr 1699, beträffande det lån, dess K: fader Sahl.Wälborne ÖfwersteLieutenant Gerh: Ehrenschantz erhållit af Sahl Hr Kyrkioherden Börge Kebbonius i Siösåhs, hwilket lån dess Son Wälbemte Hr Capitain Ehrenschantz sedermera betalt till Hr Upbördzman Erland Kebbon men originalobligation icke blifwit återstäld - - -.Förhoppningsvis har Du här några av Dina anor.
Hälsningar från en gammal klasskamrat!