NULL Skriv ut sidan - Kathern

Anbytarforum

Titel: Kathern
Skrivet av: Erland Ringborg skrivet 2010-07-22, 11:45
Släkten Kathern har hittills diskuterats under namnet Karth. Den person jag söker nämns dock inte där, varför jag startar en ny diskussion under rätt namn.
[dessa äldre inlägg är nu flyttade hit / mvh Moderator Släkter]
 
Jag söker uppgifter om Hedvig Christina Kathern, som 1724 var mademoiselle på Gammelbo bruk i Ramsberg (A1:5 s 83), 1725 gifte sig (C:2 s 14) med bokhållaren, sedermera inspektorn där Olof Lindström, enligt hfl (A1:6A s 64) död 1737, och bodde kvar på Gammelbo som änka 1739 (mtl för detta år). Vart tog hon och hennes barn vägen därefter, och vilken är hennes bakgrund?  
 
Vad gäller bakgrunden talar två omständigheter för att hon är syster till bergsfogden i Filipstad, sedermera Hällsjön, Grangärde, Magnus Kathern, enligt olika uppgifter (se diskussionen under Karth)  född i Arvika eller Glanshammar 1690. För det första: Magnus dotter Elsa Katarina (Kajsa), f 1721, återfinns i nyss nämnda hfl som boende hos Olof Lindström och hans hustru, innan hon 1737 flyttar till föräldrarna i Hällsjön. För det andra: När Magnus son Elias döps i Filipstad 1722(C:5 s 113) är en jungfru Cattern vittne - detta skulle kunna vara faster Hedvig.